Hoewel schaatsen een sport is zie je vaak dat mensen in hun dagelijkse kleren schaatsen. Dit kan ook prima, echter ik zou je toch sterk aanraden om sportkleding te dragen. Wanneer er sportkleding wordt gedragen kunnen hierbij nog enkele adviezen worden gegeven.

Draag in de goed passende schoenen, 1 paar niet te dikke sokken zonder naden, bijvoorbeeld tennis sokken met badstof voet. De kleding mag niet te strak zitten. Gebruik als onderkleding een stof die vocht opneemt (zweethemd). Een trainings pak of een soort skipak, een muts (uiteraard van HCA!!!) en handschoenen. Voor wat betreft de muts behoef je je geen zorgen te maken. Deze muts krijg je als je de eerste keer je abonnementkaartje komt halen. Hierop staat de naam van de vereniging, zodat de jeugdschaatsleiders jullie beter kunnen herkennen. Als je de muts verloren bent kan je voor 5 euro een nieuwe kopen. De handschoenen zijn heel belangrijk en worden dan ook verplicht gesteld. Handschoenen kunnen bij vallen ernstige wonden voorkomen.

Voor de clubkleding klik je op deze link. Josje Heikoop regelt de bestellingen van clubkleding.

Voor Jeugdschaatsen nog niet aan de orde, maar als er aan wedstrijden wordt meegedaan, dan wordt er vaak een skinpak gedragen. Dit zijn nylon pakken die nauw om het lichaam zitten. De stof van de pakken maakt dat je je vrijelijk kunt bewegen. Wanneer de kinderen in de groei zijn kunnen dit soort pakken best nog wel eens duur zijn, echter zijn er nog broers of zusters in het spel, kan je je pak overdragen, en wordt het beter haalbaar om zo’n pak aan te schaffen. Wat ook een mogelijkheid is, is naar bijv de markt of iets dergelijks te gaan en een balletbroek te kopen. Dit klinkt raar maar de broeken zijn haast gelijk met het skinpak en kosten maar een paar tientjes.