Procedure inschrijven wedstrijden langebaan

Dit bericht gaat alleen over het inschrijven voor langebaanwedstrijden op de Jaap Edenbaan. Advies: bewaar deze mail of print hem uit.

Voor de langebaanwedstrijden is vanaf dit seizoen nieuwe wedstrijdsoftware ontwikkeld, inclusief een nieuw inschrijfsysteem.

Wedstrijdlicentie en KNSB account

Je kunt alleen inschrijven met het relatienummer dat je hebt gekregen bij je nieuwe wedstrijdlicentie en natuurlijk ook je licentie voor het komende seizoen hebt geactiveerd door te betalen aan de KNSB.

Doe je mee aan niet-HCA wedstrijden, dan dien je een KNSB licentie te kopen. Deze licentie dien je per seizoen te vernieuwen. Heb je nog niet betaald, ga dan naar https://knsb.nl/algemeen/wedstrijdlicentie/ en volg de instructies.

Wil je alleen meedoen aan HCA wedstrijden, dan is het alleen van belang dat je aangeeft aan welk type wedstrijden je meedoet. Je hoeft dan niets te betalen, maar staat wel geregistreerd in het systeem.

Voor iedereen die vorig seizoen een wedstrijdnummer had, het zg AM-nummer, is het belangrijk dat je inlogt met de inloggegevens die je van de KNSB hebt ontvangen. Dan worden jouw PR-gegevens meegenomen naar je nieuwe relatienummer.

Op de website staat ook hoe je die inloggegevens nog een keer kan opvragen. Nieuwe licentiehouders kunnen een account aanvragen en krijgen dan hun relatienummer toegewezen.

Voor iedereen: vul bij je gegevens de disciplines langebaan en marathon in en geef bij beide de HCA op als je vereniging.

Inschrijven langebaanwedstrijden

De wedstrijdkalender is te vinden via inschrijven.schaatsen.nl . De wedstrijden op de Jaap Edenbaan beginnen met AM in de naam. Kies de wedstrijd waarvoor je wilt inschrijven, bijvoorbeeld AM002 Pupillen, en klik op de naam. Dan wordt informatie over de wedstrijd gegeven. Bij de Afstandscombinaties staat voor de naam welke categorieën mogen inschrijven. *p* geeft aan dat alle pupillen mogen inschrijven. Je ziet welke afstanden er per combinatie mogelijk zijn. Je ziet ook of er een tijdslimiet zit aan bepaalde combinaties. Je mag/kunt pas inschrijven voor de combinatie 100-500-300 als je een tijd hebt gereden op de 300m onder de 40sec.

Als je wilt inschrijven klik je op het veld Inschrijven. Vul je relatienummer in en ga Verder met relatienummer. Je komt op het vervolgscherm waarop je de afstandscombinatie kunt aankruisen die je wilt rijden. Als je niet mag inschrijven voor deze wedstrijd zie je een melding op dit scherm. Als je een combinatie hebt gekozen maar je voldoet niet aan de tijdslimieten, dan krijg je de melding “Limit time not met”. Kies dan een andere combinatie.

Vul je e-mailadres in en klik op Inschrijven. Als alles goed is  kan je op het volgende scherm je inschrijving Bevestigen. Je krijgt een mail thuisgestuurd op het ingegeven e-mailadres.

Onder het kopje Deelnemers bij de wedstrijd kan je zien wie er al ingeschreven zijn.

De wedstrijd zelf

Omdat er in kwartetten wordt gestart, heb je voor de wedstrijd altijd 4 armbandjes bij je: een witte of gele voor de binnenbaan en een rode of groene voor de buitenbaan. Steek altijd alle kleuren in je zak, want ritten kunnen tijdens de wedstrijd nog wijzigen!

Een helm is niet verplicht, maar wordt wel aangeraden. Handschoenen zijn wel verplicht! Een supersnel wedstrijdpak is niet verplicht, maar je gaat er wel sneller door rijden! Let er op dat je een warme trui en trainingsjack over je wedstrijdpak aantrekt voor de periode voor en na de rit, anders krijg je het veel te koud. Voor de benen zijn er speciale afritsbroeken, waardoor je niet je schaatsen hoeft uit te doen om de broek uit of aan te doen. Dit is erg handig!

De startlijst is te vinden via de App Sportity. Deze download je in de Apple App-store of de Google Play-store en is gratis. Je logt in met BAA-AMS om de startlijst in te kunnen zien, of voor de marathon met MAR-AMS.

Onthoud goed je ritnummers! Tip, schrijf deze met pen op je hand!

Tijdens de wedstrijd let je goed op de speaker en het Wedstrijdbord op de lichtmast. Hierop is te zien welk ritnummer bezig is. Bij korte afstanden (tot en met 500m) zorg je ervoor dat je 2 kwartetritten (dus minstens 4 ritnummers) voor jou rit bij de start aanwezig bent. Je meldt je bij de assistent-starter, zodat deze weet dat je er bent. Zorg ervoor dat je in je wedstrijdpak staat als de vorige rit nog bezig is en luister naar de assistent-starter of je bij de startstreep mag staan. Let altijd op de baan waarin je gaat staan, er kunnen nog achtergebleven wedstrijdrijders aankomen!

In de wedstrijdbaan luister je naar de aanwijzing van de starter. Ben je gestart, dan is het van belang geen blokjes aan te raken in de bocht, want dan volgt diskwalificatie. Op de “kruising” (bij de krabbelbaan) wissel je van baan bij afstanden boven de 300m. Let op, bij de 1000 en 1500m wissel je hier pas in de 2e ronde!

Na de finish hoor je je tijd omroepen en ga je daarna direct door naar de start om je daar weer lekker warm aan te kleden! Je mag daarna nog uitrijden als je wilt, maar het kan ook zijn dat je van de baan moet omdat er gedweild moet worden.

Op de website inschrijven.schaatsen.nl vind je later de uitslagen van de wedstrijd en kun je zien of je je Persoonlijke Record hebt verbeterd.

Afmelden

In de bevestigingsmail is een link aanwezig waarmee je je kunt afmelden voor de wedstrijd. Als dat al niet meer lukt omdat het tekort voor de wedstrijd is, dan moet je je afmelden door een mail te sturen naar afmeldenedenbaan@gmail.com.

Geef als eerste een reactie