Jan ‘Stoet’ Bakker, een Purmerender op de Jaap Edenbaan

Auteur: Betty Vlak-Mol – Dit verhaal is een gedeelte van haar artikel over Jan ‘Stoet’ Bakker in het blad Historisch Purmerend, nummer 47 maart 2018

Schilderij gemaakt op de Jaap Edenbaan door Cor Karsten – Alle rechten voorbehouden

Jan Bakker, bijnaam ‘Stoet’, geboren in 1909 in Hobrede en woonachtig in Purmerend, was een schilderachtige en eigenzinnige man. Hij kon prachtig kunstrijden en zwierde en zwaaide op zwarte klompen waaraan hij een paar ouderwetse krulschaatsen had geschroefd. Hij noemde ze ‘klompnoren merk Ome Jan’. Die klompen kocht hij altijd in Sneek als hij toch in de buurt was.

De oorkonde waarin hij benoemd werd tot erelid – Alle rechten voorbehouden

Stoet schaatste twee keer per week op de Jaap Edenbaan en werd lid van de jeugdschaatsclub Hardrijclub Amsterdam (HCA). Hij droeg dan wel eens een muts met initialen van de club erop.

Hij stond voor zijn beroep met potten en pannen op markten. En hielp kachelsmid Dekkers met het poetsen van kachels en kachelpijpen.

Hij hield ook veel van fietsen en deed meermalen mee aan toertochten. Stoet werd door Cor Karsten op het doek vereeuwigd op de Jaap Edenbaan, waar hij, net als in Purmerend, een bekend persoon werd. Af en toe nam hij tien ‘kissies’ sinaasappelen mee en trakteerde het schaatsende publiek op een sinaasappel. In de sinterklaastijd deelde hij taaipoppen uit.

Na zijn pensionering kreeg hij meer tijd om te fietsen en te schaatsen. Toen hij na zeventien jaar in 1980 afscheid nam op de Jaap Edenbaan werd hij verrast door de jeugdschaatsclub HCA die hem tot erelid benoemde en lag er een oorkonde voor hem klaar. Stoet was in de wolken, dat had hij nooit verwacht.

In 1989 werd een auto-ongeluk hem fataal. Hij kreeg een hartaanval en overleed op 79-jarige leeftijd. Er was een einde gekomen aan het leven van een karakteristieke man die fleur bracht in Purmerend en de Jaap Edenbaan!