IJdeltuiterij

Ambulance

Ambulance{jcomments on}13.000 Schaatsers zijn de afgelopen vorstperiode bij de EHBO’s van de ziekenhuizen terecht gekomen. Ambulances reden af en aan. Op Ankeveen scheurden regelmatig motoren met gewonden op sleeën over het ijs. Neurochirurgen waarschuwden voor ernstig hoofdletsel met blijvende gevolgen. Ik heb van de meest gekke ongelukken gehoord, waarvan het bijna scalperen van een schaatser die te vroeg omhoog kwam bij een brug wel het meest bizarre was.
Zijn we gek met z’n allen door zoveel risico te nemen? Ik denk het. Zodra er ijs ligt willen we er op gaan schaatsen. De media doen er ook nog een flinke schep boven op met al die elfsteden prietpraat, zodat de koorts alleen maar omhoog wordt gejaagd. Het kan aan mijn herinnering liggen, maar in de prachtige winters van ’85, ’86 en ’87 was het aanmerkelijk rustiger op het ijs.
Maar goed, ik gun iedereen zijn verzetje, maar niet zijn ellende daarna.
Waarom beschermen we ons niet beter? Als ik tussen de duizenden schaatsers op Ankeveen vijf helmen heb gezien is het veel. Ikzelf ben in begin 2003 voorover geslagen op het ijs. Door de zware hersenschudding die ik toen heb opgelopen en bijkomend geheugenverlies weet ik niet hoe het precies is gebeurd. Ik heb jaren daarna nog last gehad van duizeligheid.
Sindsdien schaats ik nooit meer zonder helm op mijn hoofd. Overigens net als op de racefiets. Eigenlijk zie je nog maar weinig racefietsers zonder helm. Het is heel gewoon geworden sinds het profpeloton de verplichting opgelegd kreeg als gevolg van diverse zware ongelukken.
Zou bij het schaatsen ook niet zo iets moeten gebeuren? Op het moment dat de cracks een helm opzetten volgt de gewone schaatser vanzelf en krijgt het op den duur een stoere uitstraling. Bovendien zijn er veel schaatsers in de zomer te vinden op skeelers. Dan vinden ze het heel gewoon een helm op te zetten en zelfs om polsen en knieën te beschermen. Denken ze dat asfalt harder is dan ijs?
Ik kan uit ervaring aangeven dat het dragen van een helm niet vervelend is. Je voelt er niets van. Ik denk dat men er nog niet aan wil omdat het niet modieus genoeg is. Gewoon een uiting van ijdeltuiterij. En dat ten koste van 13.000 gewonden tijdens een weekje schaatsen in Nederland.
Bert van der Horst