In memoriam: Jaap Havekotte

Jaap-Havekotte met Eric en Beth Heiden

Op schaatsen.nl 24-04-2014 aandacht voor het overlijden van Jaap Havekotte, de oprichter van de VIKING-fabriek, tot op heden sponsor van HCA:

Verslagen heeft de schaatswereld kennisgenomen van het overlijden van Jaap Havekotte (102), op woensdag 23 april 2014. Havekotte senior zullen we niet alleen herinneren als oprichter van de wereldvermaarde Viking schaatsfabriek, maar vooral als iemand die de schaatswereld voorgoed veranderde.

Jaap-Havekotte met Eric en Beth Heiden

Bij leven was ‘Ome Jaap’, zoals hij door iedereen werd genoemd, al een legende in de schaatswereld. Op de ijzers van Viking worden al decennia lang meer titels en records behaald dan op welk ander schaatsmerk dan ook. En dat is iets waar Jaap Havekotte senior terecht apetrots op mocht zijn.

Het is ook een bijzondere prestatie, als je in 1948 een schaatsfabriek begint en moet opboksen tegen het ‘wereldmerk’ Ballangrud. De complete wereldtop reed toentertijd op dit Noorse merk schaatsen. Niemand uitgezonderd. Als je dan als Jaap Havekotte zijnde, die voor de Tweede Wereldoorlog zelf ook aan internationale wedstrijden meedeed, het ‘gevecht’ aan gaat om de beste te worden, lijkt dat complete waanzin. Je zou het vandaag de dag kunnen vergelijken met een beginnend bedrijf dat de strijd aangaat met Apple.

Maar Jaap Havekotte slaagde, met dank aan Ard & Keessie. Toen dit illustere schaatsduo in de tweede helft van de jaren zestig van de vorige eeuw successen boekte op de Viking-schaatsen van Ome Jaap, stapte de wereldtop over. En dat kwam niet alleen omdat de schaatsen van Havekotte goed waren, maar zeker ook vanwege zijn ongekende service.

Ome Jaap reisde jaar na jaar met zijn buizenkoffertje de toernooien af om de ‘Viking’-schaatsers bij te staan. Buizen verwisselen hier, een extra contrefort daar; niets was Havekotte te zwaar. Hij gaat dan ook terecht de geschiedenis in als ‘de man die de Noren hun noor ontfutselde’.

‘Ome Jaap’, bedankt voor al datgene wat jij voor de schaatssport hebt betekend.