HCA-pupillen 2e plaats in Grefath (10 PR’s)

Groepsfoto_HCA_pupillen_interclub_Grefrath_17-12-11

Groepsfoto_HCA_pupillen_interclub_Grefrath_17-12-11Onder de bezielende leiding van Marja en Gerrit van Leenders togen ook dit jaar weer acht pupillen naar het Duitse Grefrath voor een pupillen-interclub. Voor de pupillen is dit een van de hoogtepunten, zo niet het hoogtepunt van het schaatsjaar. Dit jaar waren er vijftien deelnemende verenigingen. In acht verschillende klassen, meisjes en jongens A t/m D pupillen, wordt er om individuele prijzen gestreden.

Daarnaast is er een verenigingsprijs en als klap op de vuurpijl is er nog de verenigingsestafette. Dat het buitenijs(!!) in Grefrath snel kan zijn werd bewezen door de maar liefst 10 PR’s die werden gereden op zestien afstanden.

Menig PR gereden in Heerenveen moest er aan geloven. In het verenigingsklassement hoefden we alleen AYC uit Alkmaar voor te laten gaan. Een prachtige 2e plaats is een geweldige prestatie!! De ‘zeventiende afstand’ is een spektakel om naar te kijken, de verenigingsestafette. Alle acht deelnemers van een vereniging rijden 1 rondje, waarbij er een staafje moet worden overhandigd van rijder naar rijder. Hierbij kan uiteraard heel veel fout gaan, maar onze ploeg was dit jaar een gestroomlijnde machine die vol overtuiging naar opnieuw de 2e plaats snelde!!

HCA werd dit jaar vertegenwoordigd door een mix van ervaren interclubrijders en nieuwsgierige nieuwelingen die het nog allemaal moesten ontdekken. Een van de nieuwelingen was Tom Jonkmans, vorig jaar nog een deelnemer aan het Jeugdschaatsen op de Zaterdagmiddag. Tom nam meteen al een prijs mee naar huis, 3e bij de jongens pupillen D; onnodig om te zeggen dat hij dit deed met 2 PR’s. Op de 300 meter: 35.90 en op de 500 meter: 1.00.03. Bij de meisjespupillen D verdedigde Quinty van Wijnsbergen de HCA-eer voor de eerste keer. Ook zij deed dit uitstekend door 2 PR’s te rijden en veroverde hiermee een 9e plaats in het eindklassement. Quinty reed op de 300 meter: 39.61 en op de 500 meter: 1.06.85.

Bij de C-pupillen werden wij vertegenwoordigd door twee ervaren rotten in het vak. Sam Steins Bisschop bij de jongens en Anna van den Bos bij de meisjes. Sam deed het meer dan voortreffelijk: door op beide afstanden 2e te worden ging hij ook met de beker voor de 2e plaats naar huis. Het PR op de 300 meter was een leuke extra beloning. Sam reed op de 300 meter: 32.53 en op de 500 meter: 52.47. Anna zette er zoals vaak in dit soort wedstrijden nog een extra tandje bij en reed twee keer de beste tijd. Dit leverde haar de 1e prijs op en haar eerste ‘dertiger’ op de 300 meter. Anna reed op de 300 meter: 30.77 en op de 500 meter: 49.59.

Bij de B-pupillen reden de ervaren rot Serge Yoro en de nieuwsgierige nieuweling Willemijn van der Vlugt. Ook Willemijn was vorig jaar nog gewoon jeugdschaatster en bond nu dus al de strijd aan met de absolute top van Nederland, want in die categorie kunnen we de top 3 in deze klasse wel scharen. Het kan snel gaan in een schaatscarrière. Willemijn deed het meer dan voortreffelijk door meteen al 5e te worden in dit sterke deelnemersveld en 2 PR’s te rijden. Willemijn reed op de 300 meter: 34.24 en op de 500 meter: 57.30. Serge begon met een PR op de 300 meter waar hij heel blij mee was en 2e mee werd. Op de 500 meter viel hij iets terug met de 7e tijd. Dit resulteerde in de 6e plaats in het eindklassement. Serge reed op de 300 meter: 31.34 en op de 500 meter: 52.21.

Bij de A-pupillen gingen twee ervaren rotten de strijd aan met de andere clubs. Kristie van Leest zat in een groep met heel erg sterke tegenstanders. Met twee 7e plaatsen op de afstanden en een 8e plaats in het eindklassement deed zij het uitstekend. Kristie reed op de 300 meter: 31.18 en op de 500 meter: 50.96. Bij de jongens pupillen A brengen wij zelf de nationale top aan de start. Het stadion in Grefrath werd een beetje stil toen Jochem van Lith over de baan snelde. Op de 300 meter resulteerde dit geweld in een PR van 28.22, waarmee hij meteen ook zijn eigen clubrecord verbeterde dat hij in Heerenveen reed. Op de 500 meter stond de stopwatch stil na 44.29. Jochems beloning was naast de mooie tijden een beker voor de 1e plaats.

Met twee 1e plaatsen, een 2e plaats, een 3e plaats en alle anderen in de top tien kon iedereen tevreden huiswaarts keren. Alleen Marja en Gerrit niet, want die gingen tevreden op vakantie. Het was weer een prachtige dag waar iedereen met veel plezier op terug zal kijken.

Grefrath tot volgend jaar: de HCA-pupillen zullen er weer bij zijn!

Bij de foto:

Achterste rij: Gerrit van Leenders (coach), Jochem van Lith (HPA)

Middelste rij: Sam Steins Bisschop (HPC), Anna van den Bos (DPC), Willemijn van der Vlugt (DPB), Kristie van Leest (DPA), Serge Yoro (HPB), Marja van Leenders (coach)

Voorste rij (gehurkt): Tom Jonkmans (HPD), Quinty van Wijnsbergen (DPD)