JE baan

Volgende activiteit

Geen komende evenementen
Kaart niet beschikbaar

Radioweg Historie-Jaap-EdenDe Jaap Eden IJsbaan in Amsterdam was in december 1961 de derde 400-meterbaan in de wereld die zijn poorten opende. De constructie van de Jaap Eden IJsbaan was in 1961 uniek in de wereld. Het was namelijk de eerste 400-meterbaan met een zogenaamd ‘direct’ systeem. Op vrijdag 9 december mochten leden van de Nederlandse Vereniging tot Bevordering van het Hardrijden op de Schaats (NVBHS) al kennis maken met de ijsbaan. Uiteindelijk zouden 8000 baantjesrijders uit het hele land de Jaap Eden IJsbaan in het eerste weekeinde dat de kunstijsbaan zijn poorten had geopend inwijden. De baan werd feestelijk geopend door de tienjarige kleinzoon van de legendarische schaatsvorst Jaap Eden uit het einde van de 19e eeuw. “Hiermee geef ik deze ijsbaan de naam van mijn grootvader Jaap Eden,” schalde de jongensstem door de microfoon. In totaal maakte de eerste 144 dagen 290.350 baantjesrijders gebruik van het ijs.

Aankomende evenementen

• Geen evenementen op deze locatie
  • Over Jaap van der Spek 0 Artikelen

Geef als eerste een reactie