6-banentoernooi Masters Amsterdam 17-12-14: Een slag voor het toernooi

Twee man bleven bloedend op het ijs liggen na een valpartij twee ronden voordat het peloton zou gaan afsprinten. Wat er aan vooraf ging:

Vier man hadden een rondje (Arnold Gaasenbeek, Arno van der Veen, Jan Hubert en Arjan Bakker). Dat betekende dat we bij rondenbord op 6 de bel zouden krijgen. Ruim van te voren werd getracht positie te bepalen. Vier man (Cees Hooft, Elwin Swinkels, Paul Robijn en Henk Huitema) wilden de sprint niet afwachten en namen een sprong naar voren en kwamen voor het peloton uit te rijden. De laatste ronden werden wat grimmig er werd niemand meer tussen gelaten. Rijders waren genoodzaakt erom heen te rijden en dat ging niet altijd even vlekkeloos, maar ook niet echt gevaarlijk.

Bij het ingaan van het voorlaatste rondje kwam iemand aan de binnenkant van de baan te vallen en omdat het peloton nogal breed uitwaaierde (3 rijen of meer dik) nam hij nog wat anderen mee. Toen het peloton op de finish afstormde om de bel te krijgen, stond de jury al op het ijs om de wedstrijd te neutraliseren en zagen we twee man op het ijs liggen. Dat bleken later Robert Gaasenbeek en Ed Portegijs te zijn. Het zag er niet goed uit, veel bloed. Robert moest met een brancard van het ijs gehaald worden met een hoofdwond en het gezicht van Ed lag aan de voorkant helemaal open. Achteraf bleek dat beide rijders bij het weer opstaan door het voortstormende peloton tegen het ijs waren gereden.

De meeste rijders hadden geen zin meer om verder te rijden, ook uit medeleven met Robert en Ed. Aldus werd door de jury besloten en er zou geen uitslag komen; alleen de 4 koplopers kregen de 5 welverdiende punten. Een terechte beslissing.

De gevolgen
Ik heb inmiddels contact gehad met Robert. Hij mocht vannacht na 5 uur AMC naar huis en heeft een fikse hoofdwond, open neusfractuur en hersenschudding en is enkele weken uit de running. Ed heb ik gisteren nog in de kleedkamer gesproken en dat zag er allemaal redelijk uit, maar hij ging toch even voor controle naar de Eerste Hulp in Alkmaar. Maar hopen dat het voor Ed allemaal nog meevalt.

Beterschap Ed en Robert en ik hoop jullie weer gauw op het ijs te zien.

Klik hier voor het filmpje van Hans de Jong.