Jan Hubert werd kampioen van de Masters 1 in Amsterdam

Jan Hubert

Verslag van Haijo van der Werf op Facebook Marathonschaatsenamsterdam

Jan HubertHet was mistig aan het begin van de avond en bij vertrek om half twaalf hing er weer mist over de ijsbaan. Het waren winterse taferelen met lichte vorst en weinig tot geen wind. Prima omstandigheden om er alleen vandoor te gaan als je daar het uithoudingsvermogen voor hebt. En Robert Godfroid lukte het en werd niet meer teruggehaald. Dit gebeurde in de M2 wedstrijd, maar wat gebeurde er vooraf in de M1/C1 wedstrijd?

De wedstrijd

De M1 kon een interessante worden met 3 punten verschil tussen de nummers 1 en 2, respectievelijk Jan Hubert en Leendert Wals. Maar ook in het C1 klassement stond de top dicht bij elkaar.

Er verschenen 17 man aan de start. Na wat eerste vluchtpogingen kreeg een groepje van 6 man bij het rondebord op 35 een serieus gat. Het waren meest C-rijders met de Masters Robin en Tonny. De rest bleef zitten. De ene helft om Leendert te beschermen en de andere om Jan Hubert te assisteren.

Een C-rijder en Arjen van Ketel met Peter Groot hadden de achtervolging ingezet en maakten de groep van 9 man compleet. Als dit zo zou blijven zou de kopgroep de grootste groep zijn en zou het peloton, geheel volgens de regels, geen punten krijgen. Maar Peter Groot moest zich terug laten vallen en Lamers, die het net niet had gehaald, kwam ook weer in het peloton terecht waardoor er een situatie ontstond van 8 man peloton en 8 man kopgroep. Het peloton werd gedubbeld en Sjoerdt Brand stapte uit. Weer reed een groep weg. Wederom ging een groepje C-rijders ervandoor, nu ook met Reinier Lamers en weer aangevuld met dezelfde Masters maar zonder Arjen van Ketel. Voor Lamers stond er veel op het spel want Pieter Overmars zat hem dicht op de hielen in het klassement.Met het rondje voorsprong van Pieter was het voor Lamers bijna onmogelijk om zijn tweede plek in het klassement te behouden. De groep haalde het peloton niet in en Lamers kreeg als eerste van het peloton de bel terwijl hij in de groep met vluchters zat.

De bel werd niet volgens de regels bij 11 gegeven maar bij 6. Reden was dat het een kleine groep was en de scheidsrechter gunde de mannen nog wat strijd (de scheidstrechter mag van de regels afwijken). Dat was wel fijn voor Arjen want die had de slag gemist en moest na de bel alleen de wedstrijd uitrijden met nog 7 man op een voorsprong.

Van het peloton won Leendert, terwijl Elwin voor het peloton was gaan rijden met daar weer voor Jan Hubert die 10de werd en zijn plek in het klassement zeker stelde. Pieter Overmars won de sprint van de kopgroep en werd dus eerste.

Microfoon
Helaas kan ik geen uitslag vinden en zelf had ik tijdens de wedstrijd geen pen maar een microfoon in de hand omdat Henk op vakantie was. Na afloop kreeg de jury nog een verrassingspakket uitgereikt. Dit was wederom geregeld door Agnes en Leendert Wals en bekostigd door alle marathonrijders. Ook voegde ijsclub Hard-gaat-ie uit Landsmeer er nog een shampoo-pakketje van Hegron cosmetics aan toe.

Een mooi seizoen.
Voor de Masters 3 en 4 zijn de finalewedstrijden volgende week met de week daarop, als afsluiting, het Amsterdamse Kampioenschap.