Ook succes op NK Marathon junioren B voor Anna van den Bos

annavdbos wint NK Jeugdmarathon17 junB fotoNeekeSmit

annavdbos wint NK Jeugdmarathon17 junB fotoNeekeSmitAnna van den Bos sprint naar titel Junioren

door Eric Korver op schaatsen.nl

Er zijn makkelijker dingen dan zestien jaar zijn en alle ogen op je gericht weten in een Nederlands kampioenschap. Maar Anna van den Bos kon daar prima mee omgaan. De Noord-Hollandse pakte bij de Junioren B de titel die van haar werd verwacht.

De grote lach bij Anna van den Bos verraadde niet alleen blijheid, maar zeker ook opluchting. Want ook de jonge rijdster van de Haarlemse Schaatsacademie wist dat zij de topfavoriete was in dit NK. ’’Ja, ik voelde die druk echt wel. Iedereen had een beetje zoiets van ‘Anna, dit kan je wel’, maar dan moet je het toch ook nog doen.’’

Ze bleef er rustig onder, vertelde ze. ’’Ik was best relaxed. Niet zenuwachtig in ieder geval. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik me in de wedstrijd ook niet super voelde. Ik had niet het gevoel dat ik weg zou kunnen rijden. Daarom heb ik mijn hoop maar op een sprint gevestigd.
Zo kon ik misschien ook winnen, dacht ik.’’

Ze is geen echte sprinter, meer van de lange afstand. ’’Maar ik kan het wel’’, liet ze lachend weten. ’’Daarom durfde ik er in deze wedstrijd ook wel op te vertrouwen. Dat pakte gelukkig goed uit.’’

Controleren
Van den Bos zag hoe er niet al te veel gebeurde in de wedstrijd. Een paar speldenprikjes, maar verder was al snel duidelijk dat deze race niet beslist zou worden met een ontsnapping. Van den Bos kon zich rustig toeleggen op het controleren van de wedstrijd.

Terwijl de toeschouwers op de tribune zich roerden en zenuwachtiger leken dan de rijdsters zelf, deed de schaatsster uit Oostknollendam in de finale alles goed. ’’Ik heb rustig afgewacht. In de laatste bocht zat ik er nog achter, daarna ging ik er vol langs. Dat was eigenlijk precies zoals ik wilde.’’ Ze hield Janet Beers en Luna Jonkers achter zich. Die pakten het zilver en brons.

Het is voor Van den Bos haar tweede nationale titel bij de jeugd. ’’Vorig jaar won ik bij de Junioren C, en dit is mijn eerste bij de Junioren B.’’ Ze komt van de langebaan, maar ziet ook veel in de marathon, bekent ze. ’’Ik heb er dit jaar een paar gereden. Twee in het Zesbanentoernooi, één Regiotop.’’ Lachend: ’’Ja, ook gewonnen. Ik denk dat ik in de toekomst meer marathons ga rijden.’’

Naar schaatsen.nl

Filmpje