Verslag M1 Jaap Edenbaan 12 februari 2014

Henk Veen

Henk VeenHet was gisteren met 16 man aan de start redelijk overzichtelijk. Het weer was herfstachtig met forse zuidwestenwind en een temperatuur van ca. 8 graden Celcius. Leendert Wals had de dag ervoor de Flevobokaal gewonnen en mocht het loze rondje rijden (en daar is hij heel goed in), waarna het los ging. Voor Kees Hooft en Kees Mooijer ( Kees in het kwadraat dus) was het na één rondje al afgelopen. Ze konden beiden geen bocht houden met nog botte schaatsen van Flevo-on-Ice. Jammer.

Er stond nogal wat op het spel voor de nummers 1 t/m 3. Tonny van Vliet stond met 81.3 aan de top van het klassement, maar vlak achter hem stond Stan 2 en Sjoerd 3 met ieder 78.1 punt.

Zowel Stan als Robin Veerman gaven wat plaagstootjes in de eerste 10 ronden. Bij rondebord op 38 waren Elwin, Gert, Jan Hubert en Paul Kuijer serieus weg. Robin stelde weer orde op zaken en na twee ronden zat alles weer bij elkaar. Elwin viel weer aan en kreeg 100 meter. Sjoerd sprint er alleen naar toe en Tonny, Stan, Jan en Robin gaan daar achteraan. Door deze actie vielen er nog een paar rijders af waardoor er bij ronde bord op 28 nog maar 10 strijders over waren. Twee man op kop met 4 volgers en van het peloton waren er nog maar 4 over namelijk Leendert, Arjen, Paul en Gert. Toen de twee kopgroepen bij elkaar kwamen zakte de snelheid en konden de 4 achterblijvers weer bijkomen. Een knappe actie want het zag er niet goed voor ze uit.

Bij het rondebord op 23 viel Stan aan en kreeg 50 meter, na een rondje is dat opgelopen naar 100 meter. Stan heeft het zwaar vanwege de harde wind maar blijft verbeten alleen doorrijden. Hij heeft 300 meter bij rondebord op 16, en dat is het moment dat Elwin zich af laat zakken en Stan gaat ophalen. Een knappe actie want de snelheid van het duo loopt op, maar belangrijker het peloton knakt en laat het gebeuren. Sjoerd valt nog aan bij het rondebord op 13 en bij 9, zonder succes. Elwin Swinkels, totaal geen gevaar voor de top van het klassement, maar wel al heel veel gedaan zet bij het rondebord op 6 een sprint in en krijgt een aardige voorsprong met nog 3 ronden te gaan. (Bel op 3) Hij blijft het peloton voor en wordt tweede en als er een prijs voor de meest aanvallende rijder zou zijn, dan zou Elwin hem gekregen hebben. Sjoerd en Tonny zitten in de laatste 2 ronden op de kop van het peloton met Sjoerd voorop. Beiden klaar om voor de 3de plek te sprinten. In de laatste bocht wordt Tonny helaas aangetikt en valt weg en eindigt als 9de. Sjoerd wint de pelotonsprint en wordt inderdaad derde.

Samengevat betekent bovenstaande dat Stan goed zaken heeft gedaan en van plek 2 naar 1 is gestegen met 7.1 punten verschil. Tonny valt van 1 naar 3 met een achterstand van 9.9 punten en Sjoerd gaat één plek omhoog en staat nu 2. Met nog 3 wedstrijden te gaan is de strijd nog lang niet gestreden en zal Tonny er alles aan doen zijn plek weer terug te krijgen.