Anna van den Bos naar brons op puntenkoers inline skaten

Gera inline skaten 1Chiara Bottinelli 2 Edda Paluzzi 3 Anna van den Bos

Gera inline skaten 1Chiara Bottinelli 2 Edda Paluzzi 3 Anna van den BosOp het officieuze EK voor kadetten (14-15 jaar) in het Duitse Gera heeft Anna afgelopen zondag op de 3 kilometer puntenkoers het brons weten te veroveren. Op de vierde en laatste afstand wist Anna met hulp van haar ploeggenoot Maaike Verweij (Haulerwijk) het Italiaanse pact open te breken met een verrassingsaanval al vroeg in de wedstrijd. Met 4 punten pakte zij de leiding. Uiteindelijk kon er niet voorkomen worden dat er nog twee Italiaanse dames voorbijkwamen, maar de bronzen medaille werd er niet minder om gevierd.

De nationale selectie van Italië was met een groot aantal zeer goede rijders naar Duitsland gekomen. Mede omdat de Italianen ook nog heel goed samenwerkten, was het zeer moeilijk voor de rijders uit andere landen om in de buurt te komen van het podium. Het deelnemersveld bestond uit 49 rijdsters uit 9 verschillende landen. Van de 12 te verdelen medailles bij de meisjes gingen er maar liefst 10 naar Italië, 1 naar Spanje en 1 naar Nederland.

Op de openingsafstand, de 300 meter tijdrit, wist Anna de 5e plaats te veroveren met een tijd van 29.359. Tijdens de afvalkoers werd de strijd met het Italiaanse kwintet echt aangegaan, maar meer dan een 6e plaats zat er niet in. Op de 500 meter haalde Anna de 9e plaats. In het eindklassement werd Anna hiermee 5e de achter vier Italianen.

Gera inline skaten Anna demareertGera inline skaten Nederlandse kadettenselectie