Geblesseerde Annette Gerritsen: ‘Dit is waardeloos’

Annette Gerritsen: "Dit is waardeloos" • foto Neeke Smit

Annette Gerritsen wil heel graag laten zien dat ze nog steeds ongelofelijk hard kan schaatsen. Maar voorlopig gaat dat niet, want door een knieblessure moet de sprintster van Team Afterpay de seizoenstart aan zich voorbij laten gaan.

“Ik was heel goed bezig”, zegt de zichtbaar balende Gerritsen, die een uitstekende voorbereiding kende. Waar ze normaliter in juni met de training voor het nieuwe seizoen begint, deed ze dat nu al in mei. En voor het eerst paste ze heel gericht shorttracktrainingen in haar programma.
Een goede beslissing, want de meervoudig Nederlands kampioene voelde zich in de aanloop naar het nieuwe seizoen erg goed. “Ik heb de hele zomer hard gewerkt en ook de shorttracktraining heeft me geholpen. Alles voelde goed, tot ik zes weken geleden verkeerd terecht kwam na een sprong tijdens de training.”
Het kraakbeen in haar knie bleek beschadigd. Een exacte hersteltijd is voor deze blessure moeilijk aan te geven. Al anderhalve maand bekijken de Afterpay-rijdster en haar medische begeleiding de situatie van week tot week. Gerritsen: “Ik ben in goede handen, maar ik durf echt nog niet te zeggen wanneer ik weer kan schaatsen. Het is wat dat betreft een lastige blessure.”
“Ik train wel twee keer per dag, maar dat is geen topsportprogramma. Nee, ook geen schaatstraining. De schaatsbeweging is erg belastend voor je knieën, dus dat risico is te groot.”

Geduld
“Wat nu belangrijk is, is dat ik geduld heb. Ik ben vaak geblesseerd geweest en meestal wilde ik zo snel mogelijk weer fit zijn. Dat is niet altijd het beste. Dit moet eerst goed genezen, dan kan ik weer schaatsen.”
“Natuurlijk is het niet altijd makkelijk om dat geduld te bewaren. Ik was mee naar het trainingskamp in Inzell. De rest ging lekker schaatsen, ik deed een aangepast programma. Best confronterend. Maar aan de andere kant was het ook fijn om bij de ploeg te zijn. De andere meiden zijn superlief. Dit is echt een mooie groep.”
NK Afstanden
Maar deze blessure heeft niets veranderd aan het doel van de dertigjarige Gerritsen. Nog steeds wil ze de wereld dolgraag tonen dat ze nog steeds heel wat in haar mars heeft. “Vorig jaar was een soort opbouwjaar, deze winter wilde ik echt weer hard rijden. Dat ik na zo’n goede voorbereiding nu aan de kant sta is heel erg waardeloos. Ik wil zo graag schaatsen.”
“Maar ik ben helemaal niet bang dat mijn seizoen nu verloren is. De NK Afstanden in december zijn nu mijn nieuwe doel. Ik ga mezelf deze winter nog laten zien.”

Zie: https://www.schaatsen.nl/nieuws/2016/geblesseerde-annette-gerritsen-dit-is-waardeloos/