HCA-meiden bij het NK-marathon voor de jeugd in Breda

NK-Jeugdmaratjon 2015-3

NK-Jeugdmaratjon 2015-3Zaterdag 21 februari was het zover: het NK-marathon voor de jeugd in Breda. Bij de pupillen deden drie HCA-meiden mee. Bij de B-meisjes Maud Rijnbeek en Yael Prenger en bij de A-meisjes Robin de Smit. Dit was wel even andere koek dan de marathon in Amsterdam, want in plaats van zeven of acht deelneemsters stonden ze nu met meer dan veertig van de beste schaatsters van Nederland in de baan. Spannend en druk. Niet alleen op het ijs, maar ook daarbuiten was het een gezellige drukte en ik moet zeggen dat de geluidsinstallatie het ook heel goed deed 🙂

Alle pupillen mochten om 14.00 een kwartiertje inrijden om even wat ijs te ‘proeven’ en daarna gingen de B-meiden als eersten het ijs op. Maud en Yael hadden er zin in en hebben het beiden fantastisch gedaan. Vijf ronden moesten ze rijden en er werd eigenlijk alle ronden flink doorgereden, waardoor het tempo behoorlijk hoog lag. Maud reed overtuigend in het peloton mee eindigde keurig in de middenmoot. Top! Yael die als eerste de laatste bocht uitkwam, kon die positie net niet vasthouden. Ze finishte compleet moegestreden als derde van het peloton en mocht plaatsnemen op het podium. Met een stralend koppie stond ze daar en toen de medaille ook nog eens werd uitgereikt door Marianne Vos, was het feest helemaal compleet. Leuk!

Bij de A-meisjes deed Robin het ook fantastisch. Zeven ronden moest zij rijden en ze reed de hele wedstrijd attent mee in het voorste gedeelte van het peloton. Bij de massale eindsprint viel ze helaas waardoor een mooie klassering van de baan was. Jammer, want anders had er zeker een plek bij de eerste tien ingezeten. Het was wel even schrikken, want het complete peloton denderde over haar heen en dat is geen pretje. Al met al super gedaan Robin!!

Alle drie de meiden hebben een prachtige ervaring achter de rug en mogen trots zijn op hun rijden. Er was blijdschap, spanning, schrik, maar vooral heel, heel veel plezier, want de marathon is een leuk spelletje om te doen en met zo’n grote groep, wordt het nog uitdagender.

Bij de C-junioren heeft Anna van den Bos het ook super gedaan. Ik heb helaas haar wedstrijd niet meer gezien, maar ze eindigde op een prima vijfde plaats. Top Anna!

Volgend jaar weer nieuwe kansen. Het was een prachtige eerste ervaring voor al deze meiden en volgens mij smaakt dit voor iedereen naar meer.

NK-Jeugdmarathon 2015-5

NK Jeugdmaraton 2015-2