Internationaal pupillentoernooi Deventer IJsclub

Pupillenteam HCA interclub Deventer 171112

Pupillenteam HCA interclub Deventer 171112Onze pupillen zijn gewend om zondagochtend vroeg uit hun bed te gaan, bij wijze van uitzondering mochten er dit keer 6 pupillen ook heel vroeg op zaterdag uit hun bed. Maar dat deden ze niet voor niets. Een internationale wedstrijd met maar liefst 24 deelnemers per categorie, daar doe je het graag voor. Het internationale tintje waren de drie Duitse clubs die mee deden.

In de jongste categorie reden voor HCA, Quinty van Wijnbergen (meisjes Pupillen C) en Diemer van der Vlugt (jongens pupillen C). De C-pupillen moesten 2x een 300 meter rijden. Beiden deden het uitstekend door een PR te rijden. Quinty reed 34.88 en Diemer 36.61. Quinty is inmiddels al een ervaren interclubrijdster en is zichtbaar in haar element op het ijs. Voor Diemer was het zijn eerste interclub maar dat was niet te zien. Hij kent geen schroom en stort zich met veel energie in de wedstrijden. In het eindklassement (24 deelnemers per categorie) werden Quinty en Diemer beloond met een uitstekende achtste plaats.

Bij de B-pupillen vertegenwoordigde Tom Jonkman en Anna van den Bos onze club. Tom is eigenlijk nog C-pupil en moest het dus opnemen tegen de grote jongens. Maar dat kunnen we aan Tom wel overlatenl; die is niet zo snel van zijn stuk. Jammer genoeg kwam Tom op de 500 meter ten val maar op de 300 meter revancheerde hij zich met een goede tijd van 34.21. In totaal werd hij hiermee ondanks zijn val toch nog negentiende. Anna moest het opnemen tegen één van haar landelijke concurrenten. Anna werd op de 500 meter eerste (47.18) en op de 300 meter tweede (30.38). Na in eerste instantie als tweede gehuldigd te zijn, bleek Anna toch eerste te zijn omdat de verkeerde rekenmethode was gebruikt . [Voor de geïnteresseerde: de regel blijkt te zijn dat als 500 meter (of korter) de langste afstand is, dan wordt er niet gerekend naar 500-meter-tijden, maar worden de gereden tijden gewoon opgeteld.]

In de oudste categorie reden Willemijn van der Vlugt en Jochem Delvaux. Deze categorie moest een 500 meter en een 700 meter rijden. Willemijn piekte op het juiste moment, want op beide afstanden reed zij een PR. Vooral op de relatief onbekende 700 meter deed zij het heel goed door 1.14.56 te rijden. Maar ook haar 500 meter in 51.76 mocht er zijn. Alles bij elkaar leverde het een keurige twaalfde plaats op. Jochem is nog relatief nieuw in het interclubcircuit. Maar hij liet zich niet van zijn stuk brengen tussen al die grote jongens. Met een PR op de 700 meter(1.25.36) en 57.68 op de 500 meter eindigde hij op een mooie negentiende plaats.

Alles bij elkaar leverde dit een negende plaats op voor HCA in het Clubklassement.

Na de langebaanwedstrijden werd er per categorie nog een marathon gereden. Erg leuk voor de pupillen en voor het publiek minstens zo leuk. De HCA-pupillen wisten zich over het algemeen prima in de kop van de wedstrijd te handhaven.
Uitslag Marathon:

DPC: Quinty 5; HPC: Diemer 5; DPB: Anna 1; HPB: Tom 8; DPA: Willemijn 12; HPA: Jochem 19.

Een leuke wedstrijd waar iedereen met veel plezier aan terug zal denken!!

Foto van Stan Jonkmans: vlnr staand Willemijn – Jochem – Anna, zittend Tom – Quinty – Diemer

Klik hier voor de uitslag.

Klik hier voor meer foto’s.