Petje af: 3 x Lof van de voorzitter

Joukehoogeveen nk15 16 na afloop 10 km1

Eva Teijsse: Alle schaatswedstrijden zijn bijna niet bij te houden qua resultaat en uitslagen. Ik mag wel stellen dat onze Eva Teijsse werkelijk (bijna) alles op dit gebied in de gaten houdt, van langebaan tot marathon en van pupil tot master. Als u toevallig eens bij een wedstrijd bent en denkt: ‘dat is leuk, ik wil daar wat over kwijt’, schroom niet en stuur een verslagje naar Eva.

Zij zorgt voor een perfecte en snelle publicatie. Dat is werkelijk een hele kluif en sinds kort heeft ze gelukkig assistentie van Minke Valk. Ik help dan af en toe even met het schrijven van mijn belevenissen, dit keer bij het NK, want het op de site zetten van stukjes verslag blijkt duidelijk niet mijn ding, maar ik blijf het proberen!!!

NK afstanden op dinsdag 29 december 2015
Twee rijders van de HCA in de baan. Ans en ik togen, ondanks de reserveplaats van Annette op de 1000 meter, richting Heerenveen; de kans dat ze zou rijden was redelijk aanwezig, gelet op de doublures van rijdsters voor 5000/1000 en mass start. Op deze laatste dag de 10.000 meter (heren), daarna zoals gezegd de 1000 meter voor dames en heren, en uiteindelijk de mass start.

Joukehoogeveen nk15 16 na afloop 10 km1Jouke Hoogeveen:
Een leuk dagje voor ons dus in de wetenschap dat we aan de hand van de startlijst bijtijds op de tribune Oost hadden plaatsgenomen om het eerste acterende HCA-lid aan te moedigen op de 10.000 meter. Aanmoedigen, zoals ik altijd bij Annette doe, is natuurlijk na een paar rondjes voorbij, maar hier hadden we er 25 te gaan en de ISU maar zeggen dat de 10.000 meter saai is. Onzin, Jouke (en niet alleen hij in deze rit) maakte er een waar spektakel van en ik denk niet dat hij onze aanmoedigingen in al het geweld heeft gehoord, want ook Thialf kreeg de laatste paar ronden door dat hij aan een mooie inhaalrace bezig was. De rondetijden werden steeds beter, zeker t.o.v. zijn concurrent in de andere baan, en op zijn tandvlees finishte hij net even eerder.
Eindresultaat een mooie 4e plaats en dat is toch gewoon een superprestatie, dat kunnen we wel vaststellen. Ook stelde hij het HCA-clubrecord scherper, zowel in zijn categorie als overall, maar daar zijn records voor en het gaat toch vooral hoe het gebeurd en dat was deze middag echt top!

foto Ans Gerritsen

Annette Gerritsen:
Twee uur voor de start van de 1000 meter hoorden we dat ook Annette kon starten (stond als eerste reserve) door de afzegging van Antoinette de Jong. Ze was hier uiteraard heel blij mee, constant probeert ze er achter te komen waar ze staat in het veld tussen alle toppers. De duikeling in december 2014 met de scooter met als gevolg een pijnlijke knie zorgde ervoor dat ze deze zomer veel te laat van start kon gaan met trainen. Revalidatie was de eerste zorg en dat nam heel veel tijd in beslag.
Vooral op de 500 meter van maandag 28 december en dan met name de opening was (voor mij in ieder geval) waar te nemen dat er weer iets van de oude sprintsnelheid aan het terugkomen is; twee keer een opening in resp. 10.66 en 10.62 hebben we lang niet gezien. Uiteraard niet genoeg om zich serieus te mengen in de strijd, maar het geeft de burger, en zeker Annette, moed en daar gaat het om.
De 1000 meter is dan nu zeker nog te lang, maar ook hier was t.o.v. de andere deelnemers en kijkend naar andere wedstrijden verbetering zichtbaar. Annette knokt al een paar jaar heel hard voor herstel na de pfeiffer en blessures en dat is echt heel knap als je beseft wat ze tot pakweg 2011 op de mat (baan) wist te leggen.

Ik zou zeggen: drie HCA-leden en onvergelijkbare prestaties, maar wat mij betreft voor allen 3 x mijn petje af.