Pupillen-interclub in Grefrath (Duitsland)

Pupillentoernooi Grefath dec12

Ook dit jaar mochten er weer acht HCA-pupillen naar Grefrath, Duitsland, om een 300 en een 500 meter te rijden. Zij knoopten hier de strijd aan met 15 andere verenigingen. Duitsland is in dit geval 10 kilometer over de grens bij Venlo. Maar het is echt buitenland. De slagroom heeft geen suiker, de broodjes zijn hard en de braadworsten zeker 2x zo lang als het broodje. Op de 400-meterbaan rijden ze alleen maar met ijshockeyschaatsen en het ijs ziet er daardoor zeer gehavend uit. Maar voor het Pupillentoernooi (In het Duits: 23e Förderkreis-Eisschnellauf-NRW-Nachwuchsturnier) wordt de baan omgetoverd in een echt snelle 400-meterbaan voor langebaanschaatsers.

De Zamboni’s schaven en dweilen en schaven en dweilen nogmaals. Als om 16.00 uur de wedstrijd begint, dan glimt de baan je tegemoet. Kortom een hele belevenis voor onze pupillen. Zeker als de baan er sprookjesachtig wit bij ligt en als de temperatuur naar Siberische temperaturen zakt. En hoe stoer is het als je maandag op school tegen je vrienden en vriendinnen mag zeggen dat je een wedstrijd in Duitsland hebt geschaatst.

In de jongste categorie, meisjes en jongens D-pupillen (Altersklasse 10), stonden Yael Prenger en Jordy van Wijnbergen aan de start. Beiden deden het uitstekend op hun eigen niveau. Jordy ging er enthousiast tegenaan en wist er een 13e plaats uit te slepen. De snelle Yael trof bijzonder goede tegenstanders. Ze reed haar wedstrijden goed geconcentreerd en technisch zeer netjes. Het leverde haar een mooie 3e plaats op het podium op.

Bij de C-pupillen stonden twee ervaren kanjers aan de start. Quinty van Wijnbergen en Tom Jonkmans. Quinty reed een mooi PR op de 500 meter en eindigde op een eervolle 4e plaats. Tom eindigde op beide afstanden als 2e. Ook in het eindklassement leverde dat een 2e plaats op en als beloning een mooie beker.

Bij de B-pupillen (Altersklasse 12) stonden Anna van den Bos en Jesse Dunbavand aan de start. Jesse reed zijn eerste interclub , en genoot er zichtbaar van. Een 12e plaats was een mooi resultaat. Anna kent inmiddels het klappen van de zweep een beetje en won haar categorie met overtuiging.

Bij de 13-jarige meisjes stond de oudste telg van de familie van Wijnbergen aan de start. Kelly deed het uitstekend met een PR op de 500 meter en een 9e plaats. Bij de jongens kwam Serge Yoro zijn afscheidsrondjes rijden in Grefrath. Hij zei dat hij het volgend jaar erg zal gaan missen. Wij zullen hem ook missen. Niet alleen vanwege zijn schaatscapaciteiten, maar ook zijn moppen zullen we missen. Serge eindigde op de eervolle maar ook een beetje ondankbare 4e plaats.

Al met al leverde ons dit een zeer verdienstelijke gedeelde 2e plaats op in het Clubklassement. Onze vrienden van AYC uit Alkmaar moesten ons naast zich dulden en alleen STG Koggenland (Hoorn) moesten we voor laten gaan.

De afsluitende estafette was weer fantastisch om naar te kijken. Het was te zien dat jullie er samen met Daniëlle op getraind hadden. Het resulteerde in een 6e plaats.

Voor de terugreis kreeg iedereen weer de traditionele ‘ Wegman’ van de organisatie. Het brood in de vorm van een mannetje met een pijp in zijn mond. Eén van de vele tradities die nu eenmaal horen bij een dagje ‘Grefrath’.

Een speciaal woord van dank voor de coaches Daniëlle en Miranda die de groep met raad en daad bijstonden en zonder klagen de kou weerstonden.

Voor de complete uitslag zie: https://ec-grefrath.de/files/fkp2012ergeb.pdf