STV Lekstreek wint Willem Augustinbokaal 2014

Afgelopen zaterdag werd voor de tiende keer gestreden om de Willem Augustin Bokaal, de jaarlijkse interclub van HCA. De tien deelnemende verenigingen konden genieten van prima schaatsweer, droog en vrijwel windstil, en er lag prachtig ijs. Dit jaar waren de volgende clubs naar Amsterdam gekomen: Deventer IJsclub, STG Purmerend, STG Zaanstreek, Hard Gaat-ie, IJsclub Haarlem, STG Hoorn, STG Ter Aar, Alkmaarsche IJsclub en STV Lekstreek.

STV Lekstreek had dit jaar het sterkste team en mocht de Bokaal mee naar huis nemen. Bovendien verbeterde hun meisjesjunior C Sandra Dekker het baanrecord op de 1000 m naar 1.28.31. Na de prijsuitreiking werden er buiten uitbundig foto’s gemaakt van het hele team.

Onze eigen Anna van den Bos reed maar liefst twee baanrecords. Op de 500 m verbeterde ze haar eigen tijd van november met 0.3 seconde naar 44.99. Op de 1000 m haalde ze ruim anderhalve seconde van haar eigen record af en reed nu 1.30.14. Beide dames natuurlijk van harte gefeliciteerd met deze records!

De omstandigheden waren dit jaar prima, er werden veel PR’s, óók door rijders die anders op een overdekte baan rijden. Vrijwel alle pupillen en een groot deel van de junioren C verbeterden hun tijd op de 1000m. En zes van de acht dames die in de categorie junioren A/neosenior gestart waren reden een PR op de 1500 m.

HCA eindigde in het klassement op de gedeelde derde plaats, samen met Trainingsgroep Ter Aar. Er waren gouden medailles voor Anna van den Bos (pupillen A) en Myrte Sandu (junioren B), een bronzen medaille voor Bas van Nispen (heren senior), twee PR’s ieder voor Jesse Dunbavand (pupil A) en Sjoerd de Boer (junior C) en een eervolle vierde plaats voor Titus de Haas (junior B). Jelle de Boer, ook junior B, reed voor de gelegenheid mee in het team van de Deventer IJsclub, dat door afzeggingen geteisterd werd. Hij won in zijn categorie, maar kon niet verhinderen dat DIJC voorlaatste in het klassement werd.

Het klassement per afstand staat in de HCA-kalender, de einduitslag per vereniging is:

1   STV Lekstreek                                212 pnt

2   STG Hoorn                                      165 pnt