De 111 ronden van de HCA op 13 november 2015

111 ronden 2015 start

De omstandigheden deden vooraf het ergste vermoeden. De ijsbaan was net weer open na een paar dichte dagen en daarnaast deed ook het weer in de middag het ergste vermoeden. Gelukkig waren de (natte) weergoden vanaf de start van de marathons om 21.00 uur te ruste gegaan. Het marathonprogramma werd door Henk Veen in een versneld tempo afgewerkt, waarvoor dank Henk, waardoor alle rijders zo goed als op tijd (23.11 uur) van start konden gaan. Een pakweg 150/170 rijders, schat ik, waagde zich aan de 111 ronden op een verder naar omstandigheden prima ijsvloer. De ijsmeesters hadden echt vreselijk hun best gedaan en wij geven graag de complimenten door die we van de vele rijders ontvingen. Naast dus HCA-leden waren er de bekende groep(en) uit Tilburg, Rotterdam, Zwolle, Utrecht en natuurlijk vele leden van alle verenigingen van de baan zelf.

111 ronden Irma EvenhuisDe wind was fors maar iedereen sloeg zich daar dapper doorheen. “Veel wind, maar het ijs bleef prima glijden”, kregen we na afloop van diverse rijders en rijdster te horen. Er werden zoals altijd groepjes gevormd die elkaar dan goed in het tempo houden. In de groepjes zijn toch altijd wel weer markante personen die dan opvallen door hun geweldige doorzettingsvermogen, petje af hoor. Ik zag bijvoorbeeld Henk Portengen met zijn 67 jaar heel netjes zijn 111 ronde volmaken. Hij sleepte o.a. de winnaar bij de dames, SVU-rijdster Irma Evenhuis, mede richting datzelfde aantal ronden; knap hoor, want in het treintje meerijden is één, maar je moet het wel zelf doen uiteindelijk. De bos bloemen was uiteindelijk voor haar.

111 ronden Jan HubertBij de heren was er na de streep eerst verwarring. Bobby in’t Veld dacht te hebben gewonnen, maar het bleek uiteindelijk dat de doorkomst van Jan Hubert eerder en sneller was. Misschien zat de oorzaak er wel in dat de één niet en de ander wel had gestempeld. (?)
De jury in de personen van Cees Lissenberg, Henk Veen en Herman van der Meulen waren echter unaniem over hun oordeel. Deze zeer ervaren marathonjury was, zoals alle jaren, weer aanwezig en wij waren erg blij met hun kundige oordeel.

111 ronden Mart KoersEen speciale vermelding toch voor ons HCA-lid Mart Koers; deze pupil A reed 77 (!!!) van de 111 ronden. Ik vond het een hele prestatie.

Natuurlijk bedanken wij, naast de ijsmeesters, ook de Jaap Edenijsbaandirectie en ook de “Jaap” bleef tot in de late uurtjes open, want na het tijdstip van 1 uur ’s nachts werd er nog lang nagepraat over weer een geweldig leuke avond.

Ik mag natuurlijk niet al “mijn vrouwen” vergeten die, naast de inschrijving, daarna ook de inname van de kaarten en uitreiking van medailles voor hun rekening namen en zorgden dat de jury boven en buiten regelmatig van een drankje werden voorzien.

Tot slot natuurlijk niet te vergeten de stempelaars en trainers die buiten in rap tempo hun werk hebben verricht.

Udo Meijer had de organisatie strak geregeld, zodat hij zelf vele ronden heeft mee kunnen rijden. Hij was bijtijds klaar om de bloemen aan de winnaar te overhandigen. Ik mocht dat volgens zijn draaiboek doen aan de winnares en ik vond dat wel een goede verdeling van Udo!

Op naar volgend jaar waarbij we hopen dat er dan qua weer betere omstandigheden zullen zijn. (vooral minder wind)

Albert Gerritsen, voorzitter