DE COOLSTE BAAN – een eerste indruk

Omdat ik lid ben van de atletiekvereniging Phanos, en omdat die hardlopers het maar niks vinden dat ze hun baan voor een paar maanden kwijt zijn, kregen we ter compensatie een gratis ticket. Dat heb ik vanochtend (maandag 3 feb.) verzilverd, en mijn eerste indruk is positief: het was zonnig en gezellig.

Eerst loop je door een langgerekte tent waar de sponsors zich presenteren. Daarna, in de tunnel van het stadion, is er een hall of fame met foto’s en geluidsfragmenten van onze kampioenen. En dan ten slotte is er de ijsbaan, met lockers en schaatsverhuur aan de zijkant.

Over het ijs heen is een soort ‘Elfstedenbrug’ (compleet met foto’s) waarlangs je op het middenterrein kan komen. Daar is een krabbelbaan, met aan weerszijden twee koffietenten, toepasselijk geheten ‘horecapaviljoen Keessie’ en ‘horecapaviljoen Ard’. Er zat nu bijna niemand, maar dat is ’s avonds misschien anders. Op de tribunes staan levensgrote foto’s van onze schaats-iconen, en op een groot scherm zijn ze ook nog eens bewegend te zien. Een microfonist praat de zaak aan elkaar en houdt de stemming erin.

En dan het ijs. Dat was niet slecht, maar ook niet echt goed. Veel schraapsel, waaronder je de oneffenheden niet kon zien. Ik viel over een uitgetrapte scheur, waaromheen vervolgens pylonen werden gezet. Aan de binnenkant de bekende treintjes van de wat betere rijders, aan de buitenkant veel scholieren op ijshockeyschaatsen. Dat was af en toe uitkijken geblazen, want die kennen de regels niet en gedragen zich soms als ongeleide projectielen.

Toch heb ik lekker gereden, en ik ga het zeker wéér doen. Er kan worden geschaatst in vier blokken: ochtend, middag, namiddag en avond, van ’s ochtends negen tot ’s avonds tien uur. Daar tussendoor wordt waarschijnlijk gedweild. Prijs voor een volwassene 11,50 euro. Voor nadere indo klik hier .

En o ja, iedere dag staat in het teken van een specifiek thema. Zie voor verdere info de website.