IJSTIJD Winterspelen – Team Amsterdam wint sportiviteitsprijs

Team Amsterdam

Team AmsterdamNa eerst een voorronde op het Museumplein te hebben gereden is het zondag dan eindelijk zover. De IJstijd-Winterspelen staan op het punt om te beginnen in het Olympisch Stadion. Alle kinderen van het Amsterdamse team, waaronder veel HCA-ers zijn er klaar voor en hebben heel veel zin om te starten. Hoe mooi kan het zijn, schaatsen in het Olympisch stadion.

Om 8.00 staat ons Amsterdamse team onder leiding van team-ambassadeur Beeke van Wingaarden klaar. 10 ijshockeyers en 12 lange baan schaatsers krijgen van Chris een prachtig jack en een pet. Herkenbaar en lekker warm. De Amsterdamse bluf straalt er vanaf. En als je een thuiswedstrijd speelt wil je dat natuurlijk ook laten zien, dus vandaar dat onze jongens ijshockeykanjers voor de opening het ijs op gestuurd worden met de Amsterdamse vlag. Ja, het is duidelijk, Amsterdam is gearriveerd en we gaan ons best doen om er prachtige en sportieve spelen van te maken.

Om 9 uur begint de officiële opening en net als bij de Spelen rijd je als team één voor één het stadion binnen. Dit is echt gaaf, want je hoort luid en duidelijk je eigen naam door het stadion schallen. De Amsterdamse kanjers doen het op zijn Amsterdams. Kris, kras vlaggend en zwaaiend door elkaar heen schaatsend presenteren zij zich aan het verzamelde publiek.

Dan gaat het toernooi beginnen. Tom en Yael beginnen met een 500 meter en doen dat beiden prima. Daar halen we ook onze eerste sportiviteitspunten binnen, want Yael wordt door een groot meisje een paar keer in de bocht weggeduwd, maar blijft zelf sportief en netjes rijden.

Onze ijshockeyers, die op het middenterrein hun wedstrijden spelen, hebben een mix-team van ‘prof’-jongens en net beginnende ijshockeymeiden, maar moeten wel tegen  ervaren teams spelen. Het is prachtig om te zien hoe de jongens de meiden tips geven en aanmoedigen. Dat zijn de volgende sportiviteitspunten! De jongens en meiden zijn als team niet alleen sportief, maar laten ook zien dat ze zeer goed kunnen ijshockeyen. Dat belooft nog wat!

Onze Amsterdamse kanjers doen waanzinnig hun best en willen uiteraard winnen. Maar je moet het vooral met heel veel plezier en met elkaar doen en daar zijn wij toevallig heel goed in. Het is fantastisch om te zien hoe goed de estafettes gaan. 1 keer valt er een stokje, maar net zo fanatiek wordt er verder geschaatst. Niet zeuren, oppakken, doorgaan en goed finishen. En zo gebeurt het ook. Klasse!

Ook in de marathon doet Amsterdam het goed. Beeke en Tom hebben dit vaker gedaan en Mare rijdt dapper haar eerste marathonrondjes en eindigt ergens in de middenmoot. Heel knap!

Bij de ploegenachtervolging verdienen we weer extra sportiviteitspunten, want beide ploegen doen dit zo waanzinnig goed dat het vele mensen opvalt. Ze blijven goed samen rijden door goed te kijken en elkaar te helpen en te coachen. De teams hebben dat zelf ook in de gaten, want ze komen juichend over de finish.  Samen in een treintje rijden is zeker niet gemakkelijk als je dit voor het eerst doet, dus verdiende complimenten voor dit fantastische ploegenspel . Een grote pluim ook voor Beeke die deze achtervolgingskanjers zo goed heeft geïnstrueerd en gemotiveerd, zodat ze dit op het ijs konden neerzetten. Een verdiend extra sportiviteits/coachpuntje!

Een schaatsfeest dus voor iedereen en al met al een leuke dag. Amsterdam gaat volgens Chris met de mooiste prijs naar huis. De prijs voor sportiviteit en respect.

Hieronder nog even alle namen van onze Amsterdamse (tijger)kanjers die dit fantastische resultaat hebben geboekt:Dirk de Bouter, Laura Dodeman, Vosmar Frijling, Xavier Gehéniau, Maaze Grapperhaus, Robin Heinemans, Ole Helmink, Nijs Hille, Kim Hoekstra, Tom Jonkmans, Jay Lesteluhu, Helene Molin, Ellis Muns, Myrthe Muns, Yael Prenger, Tom Prins, Lola Sigling, Bente Roelofsen, Mare Schauwen, Simonette Stradmeijer, Diemer van der Vlugt, Jim Vorster en Beeke van Wingaarden.

Goed gedaan allemaal!

Klik hier voor de foto’s of kijk bij Fotoalbums.