1963 – 2013. 50 jaar schaatsen bij de vereniging HCA

Albert GerritsenBeste HCA leden,

Het is nog even wennen, maar er valt tijdens deze feestdagen geen boekje door de bus. Ik ga het daarom maar eens op de site digitaal proberen. De vernieuwingen staan nu eenmaal ook binnen een club gelukkig niet stil.

Ik hoop dat u allen prettige kerstdagen hebt doorgebracht met familie of vrienden en daarbij ook de gourmet- en fonduestellen niet hebt gespaard.

Traditie wil ik het nu niet meteen noemen, maar er zijn heel wat schaaltjes voorbereid door de supermarkten of de slager zelf. Maar misschien dat er ook traditionele winterkost op tafel stond, al was daar bij deze hoge temperaturen niet echt zoals we dat noemen ‘de sfeer naar’.

Ik wens iedereen vanaf deze plaats een heel gelukkig maar vooral gezond 2013 toe!

Het laatste is, dat zien we helaas teveel om ons heen, niet een vanzelfsprekendheid. Natuurlijk nemen we, soms verwacht soms onverwachts, afscheid van een persoon van wie je dat gelet op de leeftijd kunt verwachten. Helaas komt het ook veel voor dat ongelukken of ziektes iemand op een te jonge leeftijd, binnen familie of kennissenkring, wegnemen. We kunnen daar geen regie op uitoefenen.

Op ons feest wel:

2013: Het is in ieder geval voor de HCA een bijzonder jaar. Onze vereniging bestaat het komend jaar 50 jaar. De jubileumcommissie is druk bezig leuke dingen te organiseren en/of voor te bereiden.

Schrijft u ze vast in uw agenda, op het vertrouwde papier of in uw ‘mobieltje’.

In ieder geval voor iedereen: de feestavond op 9 maart in de Skeeve Skaes en laten we hopen dat het daar niet het laatste feest zal zijn.

En voor de actieve schaatsers: De Run – Skate _ Run op 9 februari.

Daarnaast is er natuurlijk nog de gebruikelijke interclub (12 januari) en zijn er de clubkampioenschappen op 16 maart.

Het bestuur, de TC en de jubileumcommissie hopen dat iedereen aan de activiteiten zal deelnemen of als supporter langs de lijn komt staan. Tenslotte bestaan we als vereniging 50 jaar, maar hebben we wel de leden, jong en oud, nodig om de feesten tot een succes te maken.

U mag best weten dat het mij wel eens zorgen baart, als ik zie op wat voor een kleine schare zeer enthousiaste leden de organisatie binnen de vereniging soms draait; we zouden als club best wat ruimer in ons jasje kunnen zitten met klokkers, juryleden, starters, hulpstarters, ET-ers, trainers en natuurlijk vrijwilligers bij evenementen. Natuurlijk draait het op dit moment goed, maar we moeten ook naar de toekomst kijken. De aanwas van de jeugdleden bij jeugdschaatsen is gelukkig oké, maar het is ook zaak dat ze enthousiast overstappen op het licentieschaatsen.

Zeker daar moeten we proberen nieuwe ouders enthousiast te maken om te helpen bij de wedstrijden; tenslotte is het nog steeds ‘zonder jury geen wedstrijden’.

Veel complimenten krijgen we ook over onze site. Het is wel zo dat we ook daarvoor afhankelijk zijn van een kleine schare helpers. Het nieuws moet echter van uw kant komen. U kunt elk stukje zo aanleveren bij Eva Teijsse.

Twee tradities staan ook deze oud en nieuw weer op het programma. Ten eerste natuurlijk de oliebollen en appelflappen voor wie daar van houdt. En natuurlijk het traditionele vuurwerk.

Alhoewel … terwijl ik dit stukje schrijf, wordt onze topper op marathongebied Jouke Hoogeveen net 3e op het NK. Over vuurwerk gesproken. Vanaf deze plaats maar meteen gefeliciteerd Jouke! Een mooi afsluiting van een succesvol jaar 2012 en het seizoen is nog niet voorbij hopen we.

De 10 graden boven nul kan nog kantelen naar 10 onder nul, de marathon rijders kijken er al naar uit. Maar de ergste kou mag wat mij betreft nog even een weekje wachten, want het NK sprint wordt weer eens gehouden in Groningen en teveel kou is dan niet bevorderlijk voor de spieren van de rijders ( en die van de toeschouwers !). Annette zal daar weer proberen een WK-ticket te bemachtigen, maar wordt al vanaf het begin van dit seizoen geplaagd door een hardnekkig virus in het bloed, dat maar niet volledig haar lijf uit wil; het wordt dus extra spannend. We hopen ook daar maar op vuurwerk.

En mocht u zelf afsteken … wees voorzichtig! En al heeft u zelf legaal (‘veilig’) vuurwerk, kijk dan ondertussen toch ook even bij het afsteken richting de buren in de straat. Zij hebben misschien wel gevaarlijk illegaal vuurwerk en dan kunt u in het ergste geval toch nog het haasje zijn.

Tot op de baan of bij een feest in 2013!

Albert Gerritsen, voorzitter