Brief van het HCA-bestuur

Beste leden, Onlangs heeft David Fischer, trainer bij o.a. onze club, een tijdelijk ijsbaanverbod gekregen. Naar aanleiding van dit voorval is er, ook bij onze leden, onduidelijkheid geweest over de toedracht.

Aanleiding van het dispuut was dat schaatsers en instructeurs van de Schaatsschool hebben geklaagd over de shorttrackoefeningen die David op een overvolle krabbelbaan heeft gedaan dwars door lesgroepjes heen. Dit werd door met name de beginnende schaatsers als onveilig en intimiderend ervaren. Op basis hiervan heeft er een gesprek tussen David en Jaap Eden plaats gevonden. Hierbij zijn beide partijen er niet uitgekomen en was een tijdelijk ijsbaanverbod van kracht.

De directeur heeft meteen na dit gesprek contact opgenomen met het bestuur van HCA. De HCA heeft met haar al jaren lang een zeer goede relatie op allerhande gebied met betrekking tot onze schaatsuren en activiteiten. Diverse opmerkingen die ik afgelopen week op de baan heb vernomen doen wat mij persoonlijk betreft zeker geen recht aan deze goede relatie. Deze opmerkingen kwamen trouwens zeker niet alleen van HCA-rijders.

Afgelopen maandag heeft er nogmaals een gesprek plaatsgevonden tussen de ijsbaan en David, waarbij ikzelf ook aanwezig was. Het gesprek van maandag verliep zeker niet makkelijk, maar wel in een prettige positieve sfeer, waarbij ieder de intentie had het probleem naar ieders tevredenheid ook op te lossen. Het resultaat kent u: het ijsbaanverbod is opgeheven en David kan weer les geven, mits dit gedrag niet opnieuw voorkomt.

Donderdag heb ik met David de instructeurs van De Schaatsschool en leden van de betreffende groep(en) nog even bezocht, zodat hij daar zijn excuses kon maken voor het gevoel van onveiligheid en intimidatie dat hij heeft gegeven.

Met vriendelijke groeten en veel schaatsplezier toegewenst,
Namens het bestuur,
Albert Gerritsen