Oud-schaatser Piet Meijer (78) overleden

Ons bereikte het bericht dat Piet Meijer op 23 juli jl. is overleden. Piet is lang lid geweest van de HCA en kwam op vele kampioenschappen uit. Wij wensen Piet’s vrouw en kinderen veel sterkte toe in de deze moeilijke tijd.

Onderstaand artikel is overgenomen uit Schaatsen.nl:

In Amsterdam is oud-schaatser Piet(er) Meijer overleden. Hij was 78 jaar oud. Meijer maakte in de jaren 60 van de vorige eeuw deel uit van de kernploeg van de KNSB. Hij nam negen keer deel aan de Nederlandse Kampioenschappen, waar hij één keer het erepodium behaalde, in 1964.

Foto : Familie Meijer/Alamy Stock Photo

In die tijd bestond alleen nog het NK Allround. in het IJsselstadion van Deventer werd Piet Meijer op 7 maart 1964 derde achter kampioen Rudie Liebrechts en de jonge nummer 2, Ard Schenk. Het was Meijers debuut op een NK, waarbij hij meteen zijn beste prestatie als langebaanschaatser zou leveren.

Meijer werd in de oorlog (1943) geboren in Katwoude, waar hij zijn hele leven zou blijven wonen. Ook in zijn werk was hij honkvast. Meijer was vele jaren buitengewoon opsporingsambtenaar bij het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier in Noord-Holland.

Hij was van de eerste generatie schaatsers die hun sport op kunstijsbanen gingen beoefenen. Hij nam deel aan menig openingswedstrijd, want in zijn actieve loopbaan werd de ene na de andere ijsbaan gerealiseerd. De Jaap Eden IJsbaan in Amsterdam, die in 1961 als eerste openging, was zijn thuisbaan. Meijer werd er lid van de Hardrijders Club Amsterdam (HCA).

De Noord-Hollander was van 1964 tot 1967 lid van de kernploeg. Het waren de jaren waarin ‘Ard en Keessie’ hun opmars maakten. Ook toen Meijer geen kernploeglid meer was, bleef hij de schaatssport trouw. In 1973, bij zijn laatste NK-deelname, eindigde hij als 15de, ruimschoots achter kampioen Jappie van Dijk.

Hij was al veertiger toen hij in 1985 én 1986 de Elfstedentocht als wedstrijdrijder voltooide. In 1997, toen Meijer al was gestopt met het rijden van (B-)marathons, nam hij als toerrijder deel aan de voorlopig laatste Elfstedentocht. Nu kon hij 200 kilometer lang genieten, in plaats van jagen op een goede klassering.

Piet Meijer was een gedreven sportman. Maar de laatste jaren ging zijn gezondheid stapje voor stapje achteruit. Na een ziekbed van enkele weken overleed hij op 23 juli, in het ziekenhuis in Amsterdam.

Meijer en zijn vrouw Emmy kregen twee dochters en één zoon, Jarno, die als schaatser ook de KNSB-kernploeg haalde en eveneens aan negen NK’s Allround deelnam. Zijn beste prestatie daarin was ook een derde plek, gerealiseerd in 2002. In datzelfde jaar won Jarno tevens brons op de 10.000 meter bij de NK Afstanden, die sinds 1987 bestaan.