Masters rijden op historische Medeo-baan

Medeo 3

Medeo 3Dinsdag 4 februari is er voor het eerst sinds lange tijd weer een internationale wedstrijd op de beroemde Medeo-ijsbaan in Almaty (Kazachstan) verreden. Nederlandse Masters streden met schaatsers uit Kazachstan, Rusland en Roemenië om de eer. Er werd een wedstrijd over 100, 300 en 500 meter verreden. Medeo, 17 kilometer ten zuiden van Almaty, ligt op 1691 meter hoogte, waarmee het één van de hoogste schaatsbanen ter wereld is. Van 1951 tot de komst van binnenbanen midden jaren tachtig was het dan ook de snelste wedstrijdbaan ter wereld en werden er vele fabuleuze wereldrecords geschaatst.

Medeo 5Na de onafhankelijkheid van Kazachstan in 1991 werd het te duur bevonden om de baan als internationale wedstrijdbaan in stand te houden en het verval zette in. Begin van deze eeuw is de baan gerenoveerd, maar desondanks werd deze niet meer voor internationale schaatswedstrijden gebruikt.

Op zich is de baan van Medeo prima geschikt voor internationale wedstrijden. Er zijn mooie tribunes en de kleedkamers zijn enkele jaren geleden gerenoveerd. Ook zijn er 10 jaar geleden nieuwe ijsmachines aangeschaft. Het hotel aan de ijsbaan is, voor Nederlandse begrippen, een beetje primitief. De wielrenners van de Astana Continental ploeg verblijven echter vaak in dit hotel voor trainingskampen.

Wat echter op dit moment ontbreekt in Almaty is kennis van het organiseren van wedstrijden en kennis van het maken van wedstrijd ijs. Enkele jaren geleden zijn de mensen die deze kennis bezaten naar de ijsbaan van Astana verhuisd. Sindsdien zijn er geen internationale wedstrijden meer verreden en is ook de kwaliteit van het ijs niet geweldig.
In 2017 zal op de baan van Medeo de Universiade verreden worden. Voor deze wedstrijden zullen er mensen naar Almaty moeten komen die bovengenoemde kennis in huis hebben.

Bekijk hier beelden van een televisieuitzending over de wedstrijden.