Verslag Marathonkampioenschap Amsterdam 16 maart 2014

1e vier Marathonkampioenschap Amsterdam

1e vier Marathonkampioenschap AmsterdamHet is het weekend dat Sjinkie Knegt met zijn team goud op het WK haalt bij de relay. Moooooi…. De omstandigheden op de Jaap Edenbaan waren goed en er stonden 57 rijders (sters) aan de streep. Gezien de opkomst duurt blijkbaar voor sommigen het schaatsseizoen te lang en lonkt de fiets al weer. Anderen weten dit te combineren. Zeker is dat de veteranen woensdag nog even aan de bak moesten. Het waren dan ook de Masters die een behoorlijke partij mee bliezen tijdens de wedstrijd.

Om 21.00 uur ging het denkbeeldige startschot voor 75 ronden van Tjeerd met: “rijden maar”. Al na 4 ronden had zich, onder leiding van Andres Landman, een kopgroep geformeerd van 22 man. Na 9 ronden waren er nog 18 over. Met het rondebord op 59 reed Richard Louman samen met Jelle de Boer weg. Tonny van Vliet met nog 2 man volgden maar na 3 ronden was alles weer bij elkaar. Bij rondebord op 55 zijn Andres, Tonny en Jan Hubert weg. Alles komt weer bij elkaar maar er zijn inmiddels nog maar 12 man over van de kopgroep. Bij het bord op 50 gaat wederom Andres weg samen met Stan en Tonny. Ook dit houdt geen stand.

Uiteindelijk lijkt er een geslaagde vluchtpoging te komen. Bij het rondebord op 34 rijdt Stan weg en Kees Hooft rijdt erheen. Er wordt op kop van het peloton afgestopt door Elwin Swinkels waardoor het vluchtende duo een behoorlijk gat krijgt. Dit leek Arjen van Ketel het juiste moment om het gat van 100 meter te dichten, maar hij bleef tussen het peloton en de kopgroep hangen. Bij het rondebord op 31 had Andres, met Tonny in zijn kielzog, er genoeg van en reed met grote snelheid het gat dicht. Arjen kon helaas niet aanpikken bij het voortrazende duo. Het lukte Richard Louman om op eigen kracht de kopgroep te bereiken. Deze actie was de doodsteek voor de rest van het leidende peloton dat inmiddels de overigen al diverse keren had gedubbeld. Het gevolg was dat we nog 5 man op kop hadden.

Met nog 23 ronden te gaan moest ook Stan opgeven, en ging het om Richard, Tonny, Andres en Kees Hooft. (Kees heeft om van al het gezeur af te zijn maar helemaal geen nummer meer op zijn pak ;-)) Daarachter reed nog een hergroepering van de overblijvers van het peloton nl: Stan, Jan H., Elwin, Reinier Lamers, Wim van der Woerdt en Ron. Zij kregen bij 6 de bel.

Voor de kopgroep waren er nog 21 ronden te gaan en het was duidelijk dat de strijd geleverd zou worden tussen Tonny en Andres. Tot grote verrassing reed Richard Louman met nog 2 ronden te gaan ervan door. Andres zet 100 meter voor de bel de sprint in en heeft Richard bij de krabbelbaan te pakken. Tonny zit vlak achter hem en beiden sprinten voor het maximale bij het uitkomen van de laatste bocht. Voor Kees is deze demarrage te veel. Tonny komt nog bijna naast Andres maar geeft 10 meter voor de finish op, terwijl hij op de finish toch nog maar enkel meters van het kampioenschap verwijderd is. Als Tonny doorgezet had, was het nog close geworden.

Een enerverende wedstrijd die ik niet had willen missen.

Uitslag: 1 Andres, 2 Tonny, 3 Kees H. en 4 Richard.