Gedragsregels KNSB-trainingsuren

voor een veilige en ongehinderde training

Plezier staat voorop

• Behandel elkaar met respect óp en naast het ijs
  • Geef elkaar de ruimte op het ijs
  • Houd rekening met verschil in snelheid en schaatsvaardigheid
  • Achteropkomende rijders hebben overzicht en dus verantwoordelijkheid
  • Spreek bij incidenten via jouw trainer de trainer van de ander aan
  • Voor andersoortig grensoverschrijdend gedrag kan je via vcp@bga.amsterdam contact opnemen met de Vertrouwenscontactpersoon van de BGA (zie ook www.bga.amsterdam).

Op het ijs

Verzamelen/instructie

1. Achteraan aansluiten, geen ‘klont’, maar ‘smal’ aan boarding (‘hockeystick’)

Begin oefening

1. Als het druk is: Afwisselen waar je oefening begint (bij start 500m of 1500m)
  2. Kijken/ruimte zoeken en pas na de bocht beginnen met steigerung/oefening
  3. In kleine groepjes wegrijden & pas invoegen als je op snelheid bent

In de snelle baan

1. Treintjes max. 8 rijders lang
  2. Bij inhalen op tijd roepen: “hogerop” of “dubbel”, als je 2 treintjes inhaalt
  3. Bij uitvoegen hand uitsteken en pas uitvoegen na 1 of 2 slagen op rechte eind.
  4. Uitrijden aan de buitenkant en max 2 rijders naast elkaar

Startjes oefenen

1. Startjes oefenen op de 1.000m finish of – indien beschikbaar – de krabbelbaan
  2. Ruimte laten voor uitrijders aan de buitenkant
  3. Seingever opstellen die uitrijders naar de buitenkant stuurt

Overig

• Draag helm en snijvaste materialen voor eigen veiligheid en voorbeeldfunctie voor jeugd !
  • Bij EHBO op het ijs direct je oefening afbreken, training onderbreken en rustig rijden
  • Rode lampen aan = ijs verlaten
  • Clubkleding voor rijders en trainers aanbevolen voor herkenbaarheid
  • Trainers wijzen hun rijders regelmatig op de gedragsregels en spreken rijders er op aan