HCA’ers succesvol tijdens Vikingrace

Podium 1000 meter met Anna vd Bos

Podium 1000 meter met Anna vd BosEr stonden dit jaar maar liefst twee HCA-leden aan de start bij de 26e Vikingrace. Wetende hoe moeilijk het is om een startplaatsje te veroveren in deze wedstrijd, is dat op zich al een prestatie. Hanno Dahmen (junior B1 – 15 jarigen) en Anna van den Bos (pupil A – 12 jarigen) waren de gelukkigen die HCA mochten vertegenwoordigen in deze Internationale tweedaagse wedstrijd.

Hanno hoorde pas 1 dag van te voren dat hij mee mocht doen. Geen tijd om zenuwachtig zijn, dat is een voordeel. Maar weinig tijd om je goed voor te bereiden, dat is een nadeel. Hanno had echter van zenuwen geen last. Op de eerste dag reed hij op beide afstanden een PR. Met 38.73 (7) op de 500 meter en 4.12.78 (6) op de 3000 meter stond Hanno na eerste dag op de achtste plaats. Op dag 2 zaten er geen PR’s meer in het vat, maar wel hele goede klasseringen. Vooral de vierde plaats op de afsluitende 1500 meter mocht er zijn en Hanno steeg hierdoor in het eindklassement naar een bijzonder eervolle vijfde plaats. De 1000 meter reed hij in 1.16.68 (6) en de 1500 in 1.57.9 0(4).

Voor Anna begon de wedstrijd op beide dagen al heel vroeg. Wat te denken van inrijden tussen 7.20 en 7.35 uur. Om 8.00 uur begon de wedstrijd. Het was fantastisch dat trainster Danielle Leijen op beide dagen op dit vroege uur al aanwezig was. Anna’s programma bestond uit 3 x een 500 meter en 1 X 1000 meter. Vooral met de tweede afstand op beide dagen was Anna in haar nopjes. Op de tweede 500 meter op Vrijdag verbeterde zij haar PR en clubrecord op de 500 meter naar 43.47 wat ook meteen een tweede plaats op het podium betekende. Op Zaterdag was de tweede afstand de 1000 meter waar Anna haar PR en clubrecord aanscherpte naar 1.26.97. Dat leverde op deze afstand een derde plaats op. De beide andere 500 meters gingen in 44.24 (6) en 44.28 (5). Alles bij elkaar resulteerde dit in een mooie vierde plaats.

Het vermelden waard zijn de resultaten van beide andere vertegenwoordigers van de baan in Amsterdam. Tom Kant (HGI) en Femke Markus (Amstelbocht) wisten beide op het eindpodium te komen bij de junioren B2. Tom werd tweede in de eindrangschikking en Femke wist zelfs het toernooi te winnen. Prestaties om trots op te zijn!!

De Vikingrace wordt traditioneel afgesloten met een huldiging van de kampioenen op de ijshockeybaan en het beruchte VIKING-feest. En daar wordt langer over nagepraat dan over de wedstrijden! Maar ik kan u er geen verslag van doen, want ouders worden er niet toegelaten.

Poster 26e Vikingrace - Michel Mulder

Achtergrond informatie: klik hier.

Uitslagen:
11- 13 jarigen: klik hier.
14 – 16 jarigen: klik hier.

Foto’s:
www.oypo.nl/ahooisma