Masters gaan naar WK Sprint in Astana en naar Medeo

Medeo 1

Medeo 1Dinsdag 28 januari vertrekken 23 Nederlandse Masters, (waaronder de schrijfster van dit stukje) naar Kazachstan om daar deel te nemen aan twee internationale Masterwedstrijden. Op 1 en 2 februari worden in Astana de World Master Sprint Games gehouden. Dinsdag 4 februari vindt er een wedstrijd op de beroemd Medeo-ijsbaan plaats.

Op de lijst van deelnemers van de Sprint Games komen geen oud-kampioenen uit Nederland voor. In het buitenland binden oud-kampioenen echter nog wel de schaatsen onder voor wedstrijden. Op de lijst van deelnemers bekende namen, o.a.: Boris Repnin, 51 jaar uit Rusland. Hij was in 1988 Russisch kampioen Sprint en won in 1987 in Heerenveen de World Cup 1000 meter in een baanrecord. Bij de dames staat de Russische Khalida Vorobyeva, 65 jaar, op de lijst van deelneemsters. Zij reed op de baan van Medeo in 1978 een wereldrecord op de 1500 meter.

Medeo2

Na de World Master Sprint Games vertrekken 14 Nederlandse Masters naar Alma Ata om daar op dinsdag 4 februari nog een wedstrijd te rijden op de beroemde Medeo-ijsbaan. De jongeren onder de schaatsliefhebbers zegt Medeo misschien niets, maar bij Masters roept de Medeo ijsbaan een gevoel van nostalgie op. Atje Keulen Deelstra behaalde in 1974 op deze baan haar 3e Europese titel. Ook Yvonne van Gennep heeft nog op de Medeo-ijsbaan gereden. En in 1988 werd op deze toenmalige natuurijsbaan het WK Allround mannen gehouden, waar Leo Visser 2e werd.

Medeo ligt in de bergen 17 kilometer ten zuiden van Alma Ata. De baan ligt op 1691 meter hoogte, waarmee het één van de hoogste schaatsbanen ter wereld is. Door de bijzondere ligging in de vallei Medeo kun je er onder bepaalde omstandigheden twee keer de wind in de rug krijgen. Van 1951 tot de komst van binnenbanen midden jaren tachtig was het dan ook de snelste wedstrijdbaan ter wereld en werden er vele fabuleuze wereldrecords geschaatst. Na de onafhankelijkheid van Kazachstan in 1991 werd het te duur bevonden om de baan als internationale wedstrijdbaan in stand te houden en het verval zette in. Begin van deze eeuw is de baan gerenoveerd, maar desondanks zal deze niet meer voor grote internationale schaatswedstrijden gebruikt worden.

Na de wedstrijd in Astana zal de wedstrijd op de ‘wonderbaan Medeo’ voor de Masters niet in de eerste plaats in het teken van snelle tijden, maar meer in het teken van vriendschapsbetrekkingen staan. De Nederlandse Masters verheugen zich enorm op een kennismaking met deze baan.