Ouwe Dirk overleden

Dirk Zuidert sr.

Afgelopen donderdag overleed Dirk Zuidert sr. lopend tegen de 90 jaar, 88 om precies te zijn.

Dirk is heel lang lid en trainer geweest bij de HCA later verhuisde hij naar Lelystad en bleef daar bij de STL uit Lelystad actief. Ik ben al een tijd voorzitter maar heb met Dirk eigenlijk pas goed kennis gemaakt tijdens ons jubileum in 2013. Wie kende hem nu niet, iedereen op de Jaap Edenbaan in ieder geval wel, maar uw voorzitter heeft natuurlijk pas op “latere leeftijd” het ijs ontdekt. In ieder geval was het tijdens dat jubileum dat hij op mij afliep om mij, als voorzitter, te feliciteren met het 50 jarig bestaan van de HCA. Ik herkende hem natuurlijk wel gelijk want Ans had al wel eens over hem gesproken.

“Ik ben Dirk Zuidert sr, ik ben ook HCA lid geweest in het verleden, ik wilde je feliciteren met het jubileum van onze club.” Ik zei hem dat ik het leuk vond dat hij er was en even wat beter kennis met hem te kunnen maken, “ik heb veel over je gehoord van Ans en anderen leden, Ans heeft zomers nog veel bij je meegetraind. In het bos”. Uiteraard wist hij zich dat nog goed te herinneren …

“Ik ben nog een groentje in het schaatsgebeuren hoor” zei ik, “weet ik” zei hij “maar je bent wel voorzitter en het is een goed gebruik van mij om een jubilerende voorzitter van een vereniging een paar zelf door mij geschilderde schaatsjes aan te bieden. Ik heb ze nog niet bij me maar ben er druk mee bezig”. We hebben gezellig staan te praten over schaatsen waar anders over en mij was wel duidelijk dat er nog steeds een heel groot HCA hart klopte bij Dirk.

Enige tijd later werden de “doorlopers” aan mij overhandigd, ze hebben nog steeds een mooi plekje tussen alle andere schaatstrofeeën van Ans en de kinderen.

Het is en blijft een mooi bezit, dat is zeker.

Dirk, rust zacht, bedankt voor alles wat je hebt betekend voor de schaatssport en de HCA in het bijzonder. Je hebt je zoon de goede genen meegegeven dat heb ik de laatste jaren mogen ervaren.

Albert Gerritsen
voorzitter

Hieronder de tekst van de rouwkaart:

Als de bramen zijn gevallen,
en de rondingen gerond.
Als de koffie goed gezet is,
een sigaartje in de mond.
Wanneer het jaargetijde wordt besproken,
prakkiseren uur na uur.
Dan weet je wel hoe laat het is:
we zijn op avontuur.

We nemen afscheid van Dirk op vrijdag 7 oktober om 15.00 in de aula van Waterlely Natuurpark, Vlotgrasweg 1 te Lelystad. Aansluitend is er gelegenheid om elkaar informeel te ontmoeten, herinneringen samen te delen en samen met ons Dirk uitgeleide te doen middels het vormen van een erehaag. Waarna Dirk in stilte zal worden overgebracht naar crematorium Cremaere in Almere.

Over Albert Gerritsen 64 Artikelen
Albert is een manus van alles en doet enorm veel vrijwilligerswerk. Naast voorzitter van de HCA doet hij hetzelfde bij de Baancommissie, de kampeervereniging "De Golfbreker" en blaast hij driftig mee in de locale fanfare.