Uitnodiging NK voor Clubs

NK voor clubs 6 oktober 2018 in THialf

Eerste NK voor schaatsclubs: pro’s en amateurs zij aan zij. Aanstormende schaatstalenten uit de regio én masters van het ijs kunnen dit jaar hun droom verwezenlijken in Thialf. Tijdens het eerste officieuze NK Clubs strijden op zaterdag 6 oktober 2018 pro’s en amateurs zij aan zij om de titel ‘Beste schaatsclub van Nederland’.

Het nieuwe format is een idee van oud-topschaatser Sicco Janmaat. Onderlinge strijd moet de verenigingen stimuleren een kwaliteitsslag te maken in opleiding en scouting. Ook moet een sterker clubgevoel meer schaatsende jongeren prikkelen en enthousiasmeren voor de wedstrijdsport.

‘De carrière van iedere topper begint bij een ijsclub’, zegt Janmaat. ‘Maar weinigen weten van welke vereniging Sven Kramer of Ireen Wust eigenlijk lid is. Clubliefde moet weer terugkomen; van de rijders tot de ijsmeesters en van de kantinemedewerkers tot de fans’.

Janmaats idee vond steun bij de KNSB en stadion Thialf, dat een gaatje vrij maakte op de drukke wedstrijdkalender. Vanuit zijn rol als trainer bij Jac Ories LottoNL-Jumbo-ploeg kon hij ook al in een vroeg stadium enkele toppers (Irene Schouten, Jan Smeekens) enthousiasmeren om zich op 6 oktober in de outfit te hijsen van de club waar ze feitelijk nog steeds staan ingeschreven. Beide hebben een duidelijke intentie uitgesproken om deel te nemen.

Janmaat hoopt naast de deelname van Schouten en Smeekens op de deelname van meer toppers. ‘Voor een junior moet het een geweldige ervaring zijn met zijn of haar schaatsheld te strijden voor de titel’.

De deelnemende clubs worden geselecteerd op basis van de tijden die hun leden in diverse  leeftijdscategorieën afgelopen seizoen en de komende maanden op Nederlands ijs laten noteren. De optelsom van de beste drie rijders per categorie leidt tot een rangschikking van clubs. Voor elke afstand vaardigt de club één rijder af, zowel bij de heren als bij de dames. Aan het einde van de dag kroont de club met het beste totaalresultaat zich tot winnaar.

De KNSB heeft de intentie uitgesproken om van het NK Clubs een jaarlijks evenement te maken. Remy de Wit, Technisch Directeur: ‘ieder initiatief wat de breedte- en topsport in de schaatssport bij elkaar brengt ondersteunen wij. We kijken uit naar de resultaten van dit evenement en werken samen met de initiatiefnemers aan een duurzame invulling’.

Persinformatie

Neem voor meer informatie contact op met:
Sicco Janmaat 06-23 39 55 79
info@nkclubs.nl