Kees Hooft en Jan Hubert 3e en 4e bij Marathonkampioenschap van Amsterdam

Nog even met terugwerkende kracht aandacht voor de afsluiting van het seizoen met het Marathonkampioenschap van Amsterdam op 18 maart jl. Misschien is het sommigen ontgaan, maar er werden toch maar mooi twee HCA’ers 3e en 4e. Dat waren Kees Hooft en Jan Hubert. Van harte proficiat beiden! Het mooie verslag hieronder van Henk veen Henk Veen verscheen al eerder op de site van de baancommissie.

Vrijdagavond 18 maart verzamelden effe meer dan 100 rijders zich bij de startstreep voor het MARATHONKAMPIOENSCHAP VAN AMSTERDAM, cq. DE GROTE PRIJS RESTAURANT JAAP. Voor de winnende dame en winnende heer stonden de bekers met de grote oren te pronken in restaurant Jaap.

Het was goed schaatsweer en de ijsvloer lag er weer keurig bi. Na de instructie van scheidsrechter Kooij ging het peloton van start voor 75 ronden en 20 tussensprints. In die tussensprints werd fel gestreden voor de plaatsen 1, 2 en 3, maar niet iedereen was in de gelegenheid om aan zo’n sprint mee te doen.

Na ‘lang’ beraad heeft de jury daarom besloten aan iedere deelnemer een prijs mee te geven. Hadden we bij de 4 x 1,5 uur voor iedere deelnemer een gezonde stamppot maaltijd, nu was in de inhoud van de tas meer gericht op herstel na de wedstrijd, met een flesje fris, wat lekkere snoepjes, banaan, crackers en  wat chocola, beschikbaar gesteld door restaurant Jaap.

Uiteindelijk bleef een groep van 7 à 8 man bij elkaar en als 1ste dame Anna Lof. Nadat het peloton de bel op ronde 69 had gekregen en afsprintte op ronde 70, bleef de kopgroep van 8 man + Anna over. In de kopgroep zat ook John van Dijk die als 6e is geëindigd, maar zijn transponder werkte niet correct en heeft slechts 30 rondjes gedetecteerd.

Uiteindelijk werd Andres Landman na een felle eindstrijd de terechte Kampioen van Amsterdam en natuurlijk Anna bij de dames; zij had 5 ronden voorsprong op de 2de dame, Chantal Kooiman.

Er reden ook een aantal potentiële nieuwe deelnemers voor het volgend seizoen zonder transponder  of niet geregistreerde transponder; die staan helaas niet in de uitslagen. Eén van de potentiële deelnemers had vanmorgen al een mailtje gestuurd dat hij inschrijft voor het volgend seizoen. Hartelijk welkom!

Om 22.30 uur werden de prijzen van het Amsterdamsche IJsclub clubklassement uitgereikt aan Hogerop (500 euro), Jaap Eden (400 euro), Amstelbocht (300 euro), HCA (200 euro) en als 5deSkits (100 euro). Ik hoop dat de clubs het geld goed besteden en veel plezier ermee.

Daarna de Bekers voor Anna en Andres en de andere ca. honderd deelnemers en marathon jury die ook dit jaar weer 23 weken in het weekend paraat stonden om de wedstrijden te begeleiden.

Na de prijsuitreiking speelde de band van Skits en was het nog lang gezellig in De Jaap.

In de bijlage de transponder uitslag.

Prettige zomer en tot volgend seizoen.

Namens de marathoncommissie,

Henk Veen