Anna van den Bos op schaatsen.nl: ‘Skeeleren olympisch? Dan zou ik daarvoor gaan’

In de rubriek ‘Dilemma’s op donderdag’ interviewde Jessica Merkens op 18 mei jl. voor schaatsen.nl Anna van den Bos. Een mooie manier om een schaatser beter te leren kennen:

Naam: Anna van den Bos
Geboortedatum: 11 december 2000
Woonplaats: Oostknollendam
Team: RTC Noord-Holland, Nationale inline selectie
Specialiteit: Lange afstanden op het ijs, kort en lang op de skeelers
Opmerkelijk: Werd binnen één jaar Nederlands kampioene op drie disciplines. Langebaan, inline-skaten en marathon.
Instagram: @Annavandenbos
Snapchat: annabxxx

Skeeleren of wielrennen?

“Skeeleren, zeker weten. Ik houd niet zo heel erg van wielrennen. Skeeleren is echt mijn sport, wielrennen doe ik erbij voor training. Mijn zusje doet het wel, zij is daar ooit mee begonnen in de jeugd en ik nooit. Eigenlijk is het gewoon zo een beetje gekomen, dat zij fietst en ik skeeler.”

Heerde of Heerenveen?

“Uhmm.. Op de baan in Heerde heb ik heel veel gereden en in Heerenveen ben ik maar twee keer geweest. Ik vond het wel een hele fijne baan, maar ik ken hem nog niet zo goed.

Ik was naar Portugal geweest met de Nederlandse selectie (begin maart, red.). Daar was ik gevallen en had ik mijn pols gebroken. Dat heeft wel vertraging opgeleverd, ik moest rust houden. Ik hoop dat ik als ik de komende week nog hard train dat het nog iets beter wordt en dat het NK in Heerenveen goed gaat. Maar ik denk wel dat het goed gaat komen.”

Alleen of peloton?

“Pelotonrijden. Het is een extra element erbij. Het spelletje, om bijvoorbeeld een goede positie te vinden, dat vind ik heel leuk. Aan de andere kant is alleen rijden ook heel mooi, dan moet je het écht zelf doen.”

Kort of lang?

“Lang. Lange afstanden ben ik beter in dan korte afstanden, dus dat is vaker wat je leuker vindt. Voor inline geldt het iets minder. Met inlinen gaan de korte afstanden me wel redelijk goed af, dus dan vind ik ze ook wel leuk.”

Pizza of pannenkoeken?

“Pannenkoeken! Ik ben wel van de zoetigheden dus sowieso pannenkoeken. Maar eigenlijk eet ik vaker pizza, dat eet je snel bij wedstrijden ofzo. Maar pannenkoeken zijn toch lekkerder!”

Bocht of rechte stuk?

“Sowieso bocht. Dat is toch een beetje waar het gebeurt, vooral met skeeleren natuurlijk. Daar kun je makkelijk mensen passeren. En mijn bochten zijn beter dan mijn rechte stukken. Hoe je passeert in de bocht? Er zijn wel bepaalde manieren om dat te doen. Je gaat op een bepaalde lijn de bocht in. Heel hoog of aan de binnenkant. Als je achter iemand rijdt en je neemt een andere lijn, dan kun je er op een gegeven moment makkelijk langs, dan maak je meer snelheid dan degene voor je.

Of dat een voordeel is voor de marathon? Aan de ene kant wel. Niet per se met passeren, maar wel tactisch. Ik kan makkelijk bewegen in een peloton, ertussen komen en goed voorin zitten. Dat neeem je wel mee vanuit inlinen naar het marathonschaatsen. Ik ben niet bang om in een grote groep te rijden.”

Strand of bergen?

“Strand. Dat doet me denken aan de warme zomerdagen. Beetje relaxen! Vroeger ging ik altijd met mijn ouders naar de bergen, met de tent op de camping. In de bergen wandelen enzo. Maar die relaxvakanties, een beetje op het strand liggen, daar ben ik eigenlijk meer van.”

Snapchat of Instagram?

“Oe moeilijk.. Ik denk toch Instagram. Daar is meer contact op. Ik ben actiever op snapchat, daar stuur je gewoon een fotootje. Maar op Instagram denk ik drie keer na of ik iets ga posten.”

Film of serie?

“Serie. Dat kan je langer kijken en er zijn meerdere afleveringen. Dan zit je er echt in. Ik kijk prison break, daar ben ik heel erg fan van. Dat is mijn favoriete serie.”

Wereldkampioen inline of wereldkampioen langebaan?

“Gaat dat om junioren of senioren? Hmm.. ja.. ik denk als het om junioren gaat dan skeeleren, omdat bij junioren het niveau al heel hoog is. Het is heel moeilijk om wereldkampioen te worden met bijvoorbeeld al die Colombianen. Wereldkampioen op schaatsen is ook moeilijk bij de junioren. Maar het is specialer bij het skeeleren om als Nederlander wereldkampioen te worden dan bij schaatsen denk ik.. Moeilijke vraag! Ik weet het echt niet! Maar als skeeleren olympisch zou zijn denk ik toch dat ik voor het skeeleren ga. Ja.”

Softijs of waterijs?

“Softijs. Nee, niet met spikkels. Daar houd ik echt niet van! Gewoon softijs.”

Hond of kat?

“Hond. Ik heb allebei nog nooit gehad, maar met een hond kan je wandelen en een kat zit alleen maar binnen. Ik heb geen huisdieren dus ik weet het niet. Ik heb een hele tijd geleden wel een hamster gehad.”

Spijkerbroek of jurkje?

“Ik denk dat ik beide evenveel draag. Soms ben ik in de mood om voor een rokje of jurkje te gaan. Maar een beetje stoere kleding ben ik ook wel van. Wisselt een beetje.”

Nederland of buitenland?

“Buitenland. Heb altijd het idee gehad dat ik niet in Nederland zou blijven wonen. Weet niet of dat ooit zal gebeuren maar ik houd wel van het buitenland. Waarheen vind ik een beetje lastig, dat kan alles nog zijn! Ik wil eerst naar verschillende plekken toe gaan later en dan erachter komen.”

Wiskunde of geschiedenis?

“Geschiedenis. Zeker weten. Geschiedenis is één van mijn lievelingsvakken. Over twee jaar heb ik mijn eindexamen, ik zit nu in 4 vwo. Ik doe als profiel Economie & Maatschappij.

Mijn school werkt heel erg mee met sporten. Ik kan makkelijk vrij krijgen of ze denken mee als ik dingen moet inhalen. Tot nu toe gaat het goed, maar ik merk wel dat het steeds lastiger wordt. Lange dagen op school, veel trainen en veel weekenden weg met skeeleren. Heb nog geen idee wat ik daarna zou willen doen!”